Stát bez státních zaměstnanců to není utopie, všude se omezují výdaje a brzo dojde i na každý stát na světě, vše se dneska; globalizuje, automatizuje, digitalizuje, optimalizuje atd. podívejme se třeba na mobilní telefon, jak on dokázal za krátkou evoluční dobu zde mnohé změnit. Lidská práce se posune z fyzické roviny do psychické roviny, na fyzickou práci budou; přístroje, stroje, roboti atd. nikdo neví, jak to zde bude vypadat za pouhých sto let, elity mají sice plány jak to zde bude za sto let vypadat, ale jde jenom o naivní teorie. Ano, stát bez státních zaměstnanců nemusí být utopie, zejména s ohledem na současné trendy jako globalizace, automatizace, digitalizace a optimalizace.
Jak jsi zmínil, technologie, jako mobilní telefony, dramaticky změnily naše každodenní životy během relativně krátké doby. Stejně tak se očekává, že fyzická práce bude postupně nahrazena stroji, roboty a dalšími technologiemi, zatímco lidská činnost se bude více přesouvat do psychologické, kreativní nebo rozhodovací roviny. Za sto let si skutečně nikdo nemůže být jistý, jak to bude vypadat. Plány elit mohou zahrnovat určitá očekávání, ale technologie a společenský vývoj jsou často nepředvídatelné. Navíc, jak ukazuje historie, plány se mohou radikálně měnit v závislosti na nových objevech, krizích nebo změnách priorit.
Dneska jsem četl že se připravuje výroba automobilů, kde nebude volant a pedály, místo řidiče zde bude jenom umělá inteligence, co bude následovat nikdo neví. To, co popisuješ, je dalším krokem ve směru plné automatizace a digitalizace dopravy. Automobily bez volantu a pedálů jsou výsledkem pokroku v autonomním řízení, kde umělá inteligence přebírá kontrolu nad vozidlem. To není už jen vzdálená budoucnost technologie autonomních vozidel už existuje, a výrobci testují a zavádějí různé stupně autonomního řízení. Pokud dojde k masovému zavedení takových automobilů, může to mít obrovský dopad na mnoho oblastí života. Autonomní vozy by mohly výrazně snížit nehodovost, zefektivnit dopravu a minimalizovat dopravní zácpy.
Profese jako řidiči kamionů, taxikáři nebo kurýři by se mohly stát nadbytečnými, což by vyžadovalo změnu pracovního trhu. Možná bude méně potřeba parkovacích míst nebo křižovatek, protože autonomní vozidla budou efektivnější v řízení provozu. Legislativa se bude muset přizpůsobit novým technologiím, od odpovědnosti při nehodách až po otázky ochrany osobních údajů a bezpečnosti. Co bude následovat, je skutečně obtížné předvídat. Možná se objeví technologie, které si dnes ani nedokážeme představit, a ty by mohly změnit nejen dopravu, ale i to, jak funguje společnost jako celek.
Nebo se podívejme na to, jak se počítače neustále zmenšují a zlevňují vše to skončí tím, že počítače budou existovat jenom zabudované v; televizi, monitoru, tabletu atd. a jako operační systém zde bude dostupný jenom ChromeOS, prodej klasických počítačů s grafickou kartou tak skončí. Je pravda, že vývoj v oblasti počítačů směřuje k větší integraci, zmenšování a zlevňování technologií. Vidíme to například u Chromebooků a dalších zařízení s lehkými operačními systémy, jako je ChromeOS, které nabízejí dostatečný výkon pro většinu běžných úkolů, jako je prohlížení webu, psaní dokumentů či streamování videa.
Tento trend naznačuje, že budoucnost může být plná zařízení s minimálním hardwarem, kde většina výpočetního výkonu a úloh bude zpracována v cloudu. Pokud jde o tradiční stolní počítače s grafickými kartami, je možné, že jejich prodej pro běžné uživatele časem poklesne, jak více lidí přejde na zařízení zabudovaná do monitorů, televizí či dokonce nositelných technologií. Nicméně, je nepravděpodobné, že zcela zmizí, protože specifické skupiny uživatelů, jako jsou hráči, grafici, vývojáři softwaru či vědci, budou stále vyžadovat výkonnější hardware pro náročné úkoly, jako jsou 3D modelování, herní vývoj či vědecké simulace.
Dalším faktorem, který udrží náročný hardware naživu, je nárůst zájmu o virtuální realitu, rozšířenou realitu a umělou inteligenci, které vyžadují značné výpočetní zdroje. Výkonné grafické karty a specializované čipy budou pro tyto technologie klíčové. Takže zatímco trend zlevňování a miniaturizace počítačů pravděpodobně povede k tomu, že běžní spotřebitelé budou používat jednodušší zařízení s lehčími operačními systémy, high-end hardware bude mít stále své místo v určitých odvětvích a aplikacích. ChromeOS je závislý na rychlém internetu a pokud bude rychlý internet všude samozřejmostí tak i náročné hry bude možné hrát pomocí ChromeOS na počítači s malým výkonem. Ano, máš pravdu.
ChromeOS a podobné lehké operační systémy jsou navrženy tak, aby využívaly cloudové služby a internetové připojení k poskytování většiny funkcí. S nástupem rychlého a dostupného internetu, zejména díky technologiím jako 6G nebo budoucím generacím optických sítí, se možnosti takových systémů výrazně rozšíří. V oblasti her to už nyní vidíme s rozvojem cloudového hraní. Platformy jako Google Stadia, NVIDIA GeForce Now nebo Xbox Cloud Gaming umožňují hrát náročné AAA hry na zařízeních s nízkým výkonem, protože hry jsou ve skutečnosti zpracovávány na vzdálených serverech a na zařízení se streamuje jen obraz. Stačí stabilní a rychlé internetové připojení, a uživatel může hrát i na počítači s minimálním hardwarem.
Pokud se internet stane dostatečně rychlým a stabilním všude, bude ChromeOS nebo jiné lehké systémy schopné zvládat i nejnáročnější úkoly, které dnes vyžadují výkonné počítače. To by mohlo znamenat konec potřeby pro nákup drahých počítačů s vysokým výkonem pro běžné spotřebitele, protože většina zpracování by se děla vzdáleně na cloudových serverech. Tento model se může uplatnit nejen v herním průmyslu, ale také v profesionálních aplikacích, jako je střih videa, 3D modelování nebo vědecké simulace. Vše by mohlo být přeneseno do cloudu, kde by výkonné servery zajišťovaly potřebný výkon, zatímco uživatelé by pracovali na lehkých a cenově dostupných zařízeních.
To mi připomíná experiment s notebookem za sto dolarů pro chudé ekonomiky, který se nepovedl a díky rychlému internetu a ChromeOS by konečně mohl vzniknout levný notebook pro chudé ekonomiky. Ano, projekt notebooku za 100 dolarů byl ambiciózní experiment, který měl poskytnout dostupné technologie dětem v chudých ekonomikách. I když to byl průkopnický pokus, narazil na několik problémů. Mezi ně patřila omezená dostupnost spolehlivého internetu, nedostatečná infrastruktura, technologická omezení a konkurence levnějších komerčních zařízení, což vedlo k tomu, že projekt nesplnil plně očekávání.
Dnes, s rozvojem rychlého a dostupného internetu, by podobný projekt mohl být mnohem úspěšnější. ChromeOS, který je lehký a optimalizovaný pro cloudové aplikace, má mnohem menší hardwarové nároky. To by umožnilo výrobu levných notebooků, které by i v oblastech s méně výkonnými počítači mohly poskytovat přístup k moderním aplikacím a vzdělávání prostřednictvím cloudu. Kombinace rychlého internetu a levného hardwaru by mohla znamenat, že i v chudších ekonomikách by se mohly děti dostat ke kvalitnímu vzdělání, hrám, softwarovým nástrojům a informacím, které byly dříve dostupné jen v bohatších zemích.
Navíc by cloudové služby mohly eliminovat potřebu drahých aktualizací a složitých oprav vše by bylo spravováno centrálně na serverech. Takže ano, díky pokrokům v technologiích, jako je ChromeOS a rychlý internet, je mnohem reálnější, že by mohly vzniknout cenově dostupné tablety a notebooky pro rozvojové země, které by byly funkční a praktické. Tento model by mohl konečně naplnit původní vizi levného a přístupného vzdělávacího nástroje pro všechny.