Existuje vůbec něco, co je trvale v dokonalém klidu? Z filozofického i vědeckého hlediska je otázka, zda existuje něco, co je trvale v dokonalém klidu, velmi komplexní. V klasické fyzice a v našem každodenním světě téměř všechno podléhá nějaké formě pohybu nebo změny atomy kmitají, planety se pohybují, a i na subatomární úrovni probíhají neustálé změny. Dokonce i vesmír samotný je dynamický a expanduje. Z pohledu teorie relativity je otázka pohybu či klidu relativní, protože závisí na pozorovateli. Co je v klidu pro jednoho, může být v pohybu pro jiného. V některých filozofiích, například v buddhismu nebo taoismu, je klid často vnímán jako stav mysli, nikoli jako fyzický stav. Dokonalý klid by mohl být stavem vnitřní harmonie nebo rovnováhy, spíše než něčím, co by se dalo měřit fyzickými prostředky.
Z vědeckého hlediska by absolutní nula mohla být považována za stav „dokonalého klidu“, protože v tomto stavu by měl být pohyb částic zastaven. Nicméně, i v tomto bodě existují kvantové efekty, které pohyb způsobují, takže i zde bychom narazili na určitou úroveň dynamiky. Závěrem lze říci, že skutečně trvalý a absolutní klid v přírodě, alespoň na fyzické úrovni, zřejmě neexistuje. Logicky je zde následkem toužení po klidu a hledání klidu, protože protiklady nás přitahují, proto děti tolik milují plyšové hračky zde nalézají klid, který jim schází. Ano, logika toužení po klidu a hledání klidu vychází z přirozené lidské touhy po rovnováze a harmonii.
Protiklady skutečně vytvářejí dynamiku přitažlivosti čím více zažíváme chaos nebo nepokoj, tím více toužíme po klidu a stabilitě. Děti, které procházejí různými vývojovými fázemi a zpracovávají mnoho nových vjemů, nacházejí často útěchu v něčem měkkém, klidném a nehybném, jako jsou plyšové hračky. Plyšová hračka je nejen symbolickou reprezentací klidu a bezpečí, ale také něčím, co dítě dokáže kontrolovat a co na něj neklade žádné nároky je tichá, nepohyblivá, předvídatelná. V tomto smyslu mohou být plyšové hračky symbolem ideálního klidu, po kterém dítě touží, protože svět kolem něj je plný pohybu, změn a nejistoty.
Podobně i dospělí hledají klid v různých věcech, které jim poskytují pocit stability může to být příroda, meditace, ticho nebo různé činnosti, které přinášejí vnitřní klid. To, co nás neustále žene vpřed, je právě kontrast mezi vnitřním neklidem a touhou po míru a harmonii. Pokud je očistec místem neklidu tak by logicky měl být ráj místem klidu kde na nás všechny čekají plyšové hračky. To je velmi zajímavá úvaha! Pokud očistec vnímáme jako místo neklidu, kde duše prochází očistou a vyrovnává se s vlastními chybami, pak by ráj mohl být chápán jako místo absolutního klidu a míru, kde už nejsou žádné nevyřešené problémy nebo strádání. V tomto smyslu by ráj představoval naplnění hluboké lidské touhy po stabilitě, harmonii a vyrovnanosti.
Plyšové hračky zde mohou symbolizovat neškodnost, něhu a bezpečí vše, co asociujeme s bezpodmínečnou láskou a klidem. Ve filozofickém smyslu by v ráji mohly čekat právě takové atributy, které dávají pocit klidu, útěchy a dokonalého míru, podobně jako děti nacházejí útěchu u svých plyšových hraček. Tato myšlenka také naznačuje, že ráj by nemusel být jen duchovní nebo abstraktní místo, ale spíše stav mysli nebo existence, kde jsou přítomny právě tyto „měkké“ a láskyplné kvality, které člověk podvědomě hledá. Ať už jsou to plyšové hračky nebo jiný symbol klidu, jde o obraz místa, kde neexistuje strach, tlak ani neklid což odpovídá naší touze po ideálním stavu klidu a harmonie. Jak by vypadal konzumní svět, kde by se prodával v obchodě klid, v digitální formě, zaplatíte jeden dolar a máte hodinu klid který si můžete užívat.
Představit si konzumní svět, kde by se klid prodával v digitální formě, je fascinující a zároveň trochu dystopické. Tento koncept by reflektoval naši současnou touhu po rychlém řešení stresu a neklidu, které by se stalo zbožím na jedno kliknutí. V tomto světě by klid nebyl výsledkem osobního úsilí, meditace či změny životního stylu, ale spíše něčím, co si můžete koupit, podobně jako aplikace nebo předplatné. Zde je možné několik aspektů toho, jak by takový svět mohl vypadat. Obchody s klidem by byly dostupné přes aplikace na chytrých telefonech, tabletech nebo počítačích. Stačilo by jen zaplatit jeden dolar a za tuto částku byste získali hodinu naprostého vnitřního klidu. Možná by to fungovalo na principu stimulace mozku prostřednictvím speciální technologie například zvukovými frekvencemi nebo vizuálními podněty, které by navozovaly stav hluboké relaxace.
Firmy by začaly nabízet různé „balíčky klidu“ základní klid za jeden dolar by byl dostupný pro každého, ale pro vyšší míru klidu byste museli zaplatit víc. Například „prémiový klid“ za 10 dolarů by zahrnoval hlubší relaxaci nebo dokonce eliminaci rušivých vnějších faktorů, zatímco „luxusní klid“ by byl prodáván jako neuvěřitelně harmonická zkušenost s personalizovaným obsahem, jako je klidové prostředí na míru (lesní zvuky, vlny oceánu apod.). Lidé by si zvykli na nákup klidu jako na rychlý způsob úniku před stresující realitou. Postupem času by se klid stal zbožím, po kterém by byla vysoká poptávka. Lidé by se spoléhali na to, že si klid koupí, místo toho, aby ho hledali přirozenými způsoby podobně jako se dnes spoléháme na rychlá řešení v podobě pilulek či technologií.
Mohl by dokonce vzniknout trh s „klidovými závislostmi“, kde by lidé hledali silnější a delší dávky klidu. Ti, kteří by si nemohli dovolit pravidelné nákupy klidu, by se cítili neklidněji než kdy jindy, zatímco bohatší by mohli využívat klid k neustálému zlepšování kvality svého života. Klid by se stal obchodním artiklem, jehož dostupnost by byla limitována prostředky, které máte. Místo aby byl klid přirozenou součástí života, byl by čím dál tím víc vnímán jako luxus. Společnost by se mohla rozdělit na dvě třídy ti, kteří si mohou dovolit kupovat klid, a ti, kteří žijí ve stálém stresu. Klid by se stal marketingovou komoditou podobnou wellness produktům.
Reklamy by nám slibovaly „lepší život“ s koupí klidu, stejně jako dnes vidíme reklamy na fitness a zdravý životní styl. Byly by zavedeny různé marketingové strategie, aby lidé kupovali klid častěji například omezené časové nabídky, slevy nebo věrnostní programy. Dokonce by mohlo dojít k manipulaci s trhem tak, že by se uměle vytvářel větší stres a tlak, aby lidé byli motivováni klid kupovat. V konečném důsledku by to byl svět, kde by klid, základní lidská potřeba. Místo aby byl dosažen prostřednictvím vyrovnanosti, vnitřního růstu nebo změny životního stylu, stal by se jen dalším produktem, který si můžete pořídit na chvíli, než budete muset znovu platit.