Kdyby všechny automobily byly nahrazeny jízdními koly, existovalo by několik důsledků, které by ovlivnily podobu civilizace. Zde je několik možných změn. Města a obce by pravděpodobně musely upravit svou infrastrukturu, aby podporovaly cyklistickou dopravu. To by zahrnovalo vybudování širších cyklostezek, bezpečných parkovacích stojanů pro kola a možná dokonce i oddělených cyklistických tras. Důraz by se přesunul na vytváření prostředí, která jsou bezpečná a přívětivá pro cyklisty. Přeměna dopravy na jízdní kola by pravděpodobně ovlivnila i urbanistické plánování. Bylo by nutné přehodnotit způsob, jakým jsou budovy, obchody a instituce umisťovány v rámci měst. Možná by došlo k decentralizaci některých oblastí, aby se snížila potřeba dlouhých přejezdů. Automobilový průmysl by se zcela změnil. Výrobci automobilů by se museli přizpůsobit výrobě jízdních kol a souvisejících produktů.
Rovněž by se změnila poptávka po palivech a s tím spojeným průmyslu. Náhrada automobilů jízdními koly by mohla stimulovat výrobu a prodej cyklistického vybavení a příslušenství. Cyklistická kultura by se stala nedílnou součástí každodenního života. Lidé by pravděpodobně více jezdili na kole jako prostředku přepravy, což by mohlo mít pozitivní vliv na jejich zdraví a kondici. Práce a školy by se mohly přizpůsobit tím, že by poskytovaly sprchy a úložné prostory pro kola. Náhrada automobilů jízdními koly by měla pozitivní dopad na životní prostředí. Snížila by se emise skleníkových plynů, znečištění ovzduší a hluková zátěž. Nejspíše by to vedlo k nové konstrukci jízdního kola, které by bylo lehké a univerzální. Ano, pravděpodobně by se vyvinula nová generace jízdních kol, která by byla lehčí, univerzálnější a přizpůsobená pro různé potřeby. Některé možné inovace a změny by mohly zahrnovat. Konstrukce jízdních kol by se pravděpodobně zaměřila na využití lehkých, pevných materiálů, jako je karbon nebo titan.
Tím by se snížila hmotnost kol a zvýšila jejich efektivita. S rostoucím důrazem na udržitelnost a snižování námahy při jízdě by se objevily elektricky podporované modely jízdních kol. Ty by měly malý elektromotor, který by pomáhal při šlapání do pedálů, což by snížilo námahu při jízdě na delší vzdálenosti nebo při překonávání kopcovitých terénů. Nové jízdní kola by byla navržena tak, aby byla víceúčelová a přizpůsobená různým typům terénu a jízdním podmínkám. Mohly by mít odpružení nebo regulovatelný rám, který by umožňoval přizpůsobit se různým povrchům, jako jsou silnice, lesní cesty nebo horské stezky.
S rozvojem technologií by se mohly objevit různé inovace na jízdních kolech. Například inteligentní cyklistické počítače, které by poskytovaly informace o rychlosti, trase, srážkách nebo asistovaly při navigaci. Bezpečnostní prvky, jako jsou automatická brzda nebo senzory pro vyhýbání se překážkám, by také mohly být součástí vylepšených modelů. Vzhledem k potřebě snadného skladování a přepravy by se mohla objevit větší variabilita v designu jízdních kol. Skládací konstrukce umožnila snadnou manipulaci s kolem a jeho přepravu ve veřejné dopravě nebo v omezeném prostoru. Tyto inovace by umožnily větší pohodlí, efektivitu a univerzálnost při používání jízdních kol jako hlavního prostředku dopravy.