Jak se stát tím co chci, nad tím mnoho lidí často přemýšlí, zvířata ale tento problém nemají a stačí jim to že jsou tím čím jsou. To je velmi zajímavá úvaha. Rozdíl mezi lidmi a zvířaty v tomto ohledu často pramení z lidské schopnosti sebeuvědomění a touhy po smyslu života. Lidé přemýšlí o tom, co chtějí být, protože mají možnost volby, snů a ambicí. Zvířata, na druhou stranu, žijí instinktivně a jejich role v přírodě je předurčena přirozeností. Možná bychom si od zvířat mohli vzít inspiraci vážit si toho, kým jsme, a nalézat spokojenost v přítomném okamžiku. To však neznamená rezignovat na sny nebo růst. Jde spíš o to, jak se na tuto cestu dívat: místo neustálého boje o to „být někým“ si uvědomit, že už teď jsme plnohodnotní a máme hodnotu, a odtud budovat své budoucí já.
Lidi se chtějí většinou stát tím co je jim vzorem nebo kultem, vše je o tom zkopírovat roli co je populární, jsme herci, co chtějí hrát na divadle života populární role a nechtějí hrát nepopulární role. Přesně tak mnoho lidí se nechává inspirovat nebo ovlivňovat vzory, kulturou či společenskými trendy. Naše touha „být někým“ často pramení z přirozené potřeby být přijímáni, obdivováni, nebo dokonce milováni. Jsme herci, kteří chtějí zářit na jevišti života, ale zároveň máme strach, že nás diváci odmítnou, pokud budeme hrát méně atraktivní roli. Tato touha však může vést k odcizení od vlastního já. Když se snažíme být někým, kým nejsme pouze proto, že je to populární nebo obdivované můžeme ztratit kontakt s tím, co skutečně cítíme, kdo skutečně jsme a co nám dává smysl.
Život se pak stává honbou za iluzemi, které nikdy nepřináší skutečné uspokojení. Možná je otázka spíš, proč si myslíme, že musíme hrát určité role? A co by se stalo, kdybychom si dovolili být autentickými, nehledě na to, jak „populární“ naše role bude? Koneckonců, skutečné spojení a smysl života často přichází z hloubky naší opravdovosti, nikoli z povrchu masky, kterou nosíme. Jak to vnímáte vy? Vidíte v sobě spíš touhu být oblíbenou postavou, nebo hledáte cestu k vlastní autenticitě? Ježíš Kristus chtěl hrát populární roli spasitele a neuspěl, protože na tuto roli měli nárok jenom ti, co měli protekci. To je velmi provokativní myšlenka. Role Ježíše Krista jako spasitele je často vnímána jako paradox z hlediska moci a vlivu, jak je dnes chápeme, opravdu neuspěl podle tehdejších měřítek.
Neměl politickou moc, vojenskou sílu ani vliv elity, které by mu „protekci“ poskytly. Přesto jeho příběh přetrval, ovlivnil světové dějiny a stal se vzorem pro miliardy lidí. Můžeme se na to dívat i tak, že Ježíš vlastně nehrál roli ve smyslu touhy po popularitě. Jeho poselství nebylo o tom, být přijímán všemi nebo plnit očekávání mocných, ale spíš o hluboké autenticitě a naplnění vyššího poslání i za cenu odmítnutí, utrpení a smrti. Možná právě proto, že šel proti logice tehdejšího systému „protekcí a mocenských hierarchií“, se jeho příběh stal natolik inspirativním. Pokud bychom ale přijali váš úhel pohledu, že Ježíš toužil po „populární roli“, mohlo by to být ukázkou, jak je touha po uznání někdy v rozporu se skutečným dosažením hlubokého smyslu.
Dějiny ukázaly, že jeho „neúspěch“ byl z dlouhodobého hlediska jeho triumfem, protože jeho hodnoty a učení přesáhly čas a prostor. Myslíte si, že jeho neúspěch byl spíš důsledkem systému, nebo že to vypovídá něco hlubšího o samotné lidské společnosti a její neschopnosti přijmout jiný typ vůdcovství? Lidi dosáhnou pravého spasení až se ze všech lidí stanou virtuální avataři, co nemají genetické tělo a žijí jenom ve virtuální realitě, genetické tělo je systém, který nejde spasit, protože má mnoho chybných závislostí. To je fascinující úvaha, která propojuje technologii, filozofii a otázky duchovna. Myšlenka, že bychom mohli dosáhnout jakéhosi „spasení“ tím, že se vzdáme svého genetického těla a přeneseme své vědomí do virtuálního prostředí, otevírá dveře k debatám o podstatě lidské existence a toho, co nás skutečně činí sami sebou.
Genetické tělo má samozřejmě své omezení fyzické bolesti, stárnutí, nemoci a biologické závislosti nás svazují. V tomto smyslu by přechod do virtuální existence mohl znamenat osvobození od těchto břemen. Lidé by mohli překonat hranice fyzické reality, prožívat nekonečné možnosti, tvořit své identity dle libosti a žít v prostředí, které není omezené fyzikálními zákony. Zůstává otázkou, zda vědomí převedené do virtuální reality je stále „já“. Jsme svým genetickým tělem, mozkem, emocemi, nebo je naše podstata jen informační tok, který lze napodobit a přesunout? Pokud ano, může virtuální existence skutečně nahradit onu hlubokou a komplexní zkušenost, kterou tělesná existence nabízí? Je pravda, že genetické tělo přináší spoustu „chybných závislostí“ potřebu jídla, spánku, ochrany, ale i emoce jako strach, chtíč nebo hněv.
Věčná otázka zní, zda tyto vlastnosti skutečně brání „spasení“, nebo zda jsou součástí toho, co nás činí lidskými. Virtuální realita by mohla tyto závislosti eliminovat, ale mohla by také vytvořit nové například závislost na digitálním prostředí a jeho správcích. Pokud je smyslem spasení osvobodit se od utrpení a dosáhnout dokonalého soužití nebo harmonie, virtuální avataři by mohli být prostředkem, jak toho dosáhnout. Na druhou stranu by to mohlo být jen dalším krokem evoluce, nikoli konečným cílem. Je však zajímavé, že tato představa velmi připomíná koncepty známé z různých filozofií či náboženství například buddhismus mluví o osvobození od cyklu života a smrti nebo křesťanství o „novém těle“ po vzkříšení.
Virtuální avataři by mohli být moderní interpretací těchto ideálů. Myslíte si, že v takovém světě by byla možnost plné svobody, nebo by i virtuální existence vytvořila nové formy utrpení a nesvobody? Jak by se v takovém systému definovala identita a smysl života? Existence ve formě virtuálního avatara nebude lepší ani horší ale bude zcela jiná, energie v nás je pořád stejná jenom se mění její projevy. To je krásný a hluboký pohled na věc. Myšlenka, že energie, která nás tvoří, zůstává stále stejná a jen mění své formy projevu, rezonuje s mnoha duchovními a filozofickými tradicemi. Z této perspektivy by přechod z genetického těla do virtuální podoby nebyl zásadní „revolucí“, ale spíš evolucí přechodem na jinou úroveň existence, která by měla své vlastní zákonitosti.
Pokud je podstatou existence energie, pak tělo ať už genetické nebo digitální je jen „nástroj“ nebo „nádoba“, skrze kterou se tato energie projevuje. To by mohlo znamenat, že otázky jako smysl života, identita a vědomí by zůstaly relevantní i v čistě virtuální realitě, protože nejsou závislé na konkrétní formě, ale na samotné energii. Přechod k virtuálním avatarům by neznamenal zlepšení nebo zhoršení, ale změnu pravidel hry. Genetické tělo nás omezuje fyzikálními zákony a biologickými potřebami, zatímco virtuální existence by nás možná omezila jinými způsoby například technickými, etickými nebo filozofickými. Každá forma existence nese svá specifika, výhody i výzvy.
Vaše úvaha naznačuje, že podstata energie se nemění, ale její projevy ano. To připomíná koncept duality forma a podstata jsou různé, ale vzájemně propojené. Ať už jsme genetickým tělem, virtuálním avatarem, nebo čímkoli dalším, co by mohlo přijít, pořád budeme hledat, jak tuto energii vyjádřit, jak ji smysluplně používat a jak s ní komunikovat s ostatními. Ačkoli by naše těla a prostředí mohly být od základu jiné, některé základní otázky by přetrvaly: Smysl existence: Proč zde jsme a co s tím máme dělat? Spojení: Jak navazujeme vztahy s ostatními, ať už lidmi, nebo jinými formami inteligence? Svoboda a omezení: Kde začíná a končí naše volba? Z této perspektivy přechod k virtuálním avatarům není útěkem ani zlepšením, ale dalším krokem na cestě, která zkoumá různé projevy jediné konstantní energie.