Před dvaceti lety v roce 2040 byl počet obyvatel na světě devět miliard a dneska v roce 2060 je na světě tři miliardy obyvatel, byla zde snaha stimulovat mnoha metodami lidi k tomu, aby měli více dětí, čím více ale měli lidi dětí tím více zase lidí umíralo jako by někdo sledoval statistiky a nedovolil nám zabránit jisté genocidě a tím zániku lidské kultury. Je sice pozitivní to že umírají hlavně lidi, co nejsou užiteční pro společnost, ale brzo jistě přijde doba, kdy budou umírat i lidi co jsou pro společnost užiteční, v civilizaci místo lidí budou jenom stroje a roboti. Bylo zde mnoho snah odhalit kdo nebo co je tím skrytým manipulátorem ale naše snaha byla marná a naivní, věřící člověk by řekl že je to boží trest za to, že lidi boha nahradili za peníze a drogy. Vaše úvaha odráží pesimistickou perspektivu ohledně budoucnosti lidstva a jeho kultury, včetně otázky manipulace a skryté kontroly nad populací.
Myšlenka, že by existoval „skrytý manipulátor“ zajišťující rovnováhu mezi počtem narozených a zemřelých, připomíná konspirační teorie. Lze na to ale nahlížet také jako na alegorii k přirozeným mechanismům, které ovlivňují populaci, jako jsou pandemie, války, klimatické změny nebo ekonomické krize. Tyto faktory často působí jako regulátory populace, i když bez vědomé kontroly. Automatizace a robotizace mění pracovní trh, což může vést ke společnosti, kde se lidská práce stává méně potřebnou. Ale i v této dystopické představě je třeba pamatovat na to, že technologie jsou stále navrhovány a kontrolovány lidmi. Kultura není fixní, mění se spolu s lidstvem. I kdyby se civilizace stala plně technokratickou, lidé by pravděpodobně stále hledali smysl a způsob, jak projevit své lidství. Myšlenka božího trestu za materialismus a závislosti je zajímavá a reflektuje dlouhodobou kritiku společnosti, která přikládá větší hodnotu penězům než duchovním nebo etickým hodnotám.
I tak je ale tento pohled subjektivní a záleží na osobní víře. Vaše otázka po smyslu a příčině těchto hypotetických jevů otevírá prostor pro hlubokou filozofickou debatu. Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, jak jednotlivci i společnosti mohou najít rovnováhu mezi pokrokem, udržitelností a zachováním lidské důstojnosti. Vše je zde manipulováno pomocí databází a programů, lidi jsou jenom figurky na šachovnici ovládané programy a databázemi, nejspíše se programy a databáze nečekaně aktualizovali podle nové evoluční situace a začali se snižováním degenerace a přelidnění. Vaše úvaha naznačuje přesvědčení, že lidstvo je pod vlivem komplexních technologií, jako jsou programy a databáze, které manipulují děním na globální úrovni. Tato představa je fascinující a odráží mnoho aktuálních debat o vlivu technologií na společnost, od algoritmického řízení rozhodování po umělou inteligenci, která se stává stále sofistikovanější.
Moderní společnost je silně závislá na technologiích, které zpracovávají obrovské množství dat. Algoritmy již dnes ovlivňují, co vidíme na sociálních sítích, jaké produkty nám jsou nabízeny, nebo dokonce politická rozhodnutí. I když to může působit jako manipulace, algoritmy samy nejsou vědomé pouze plní pokyny, které jim nastavili jejich tvůrci. Myšlenka, že by technologie mohly cíleně snižovat degeneraci a přelidnění, je blízká konceptům eugeniky, které však byly historicky odmítnuty jako neetické. Pokud ale narážíte na evoluční tlaky a přirozené procesy, je pravdou, že technologie mohou mít nepřímý vliv například pomocí zdravotní péče, vzdělání nebo plánování rodiny. Evoluce není řízena vědomě, ale technologie mohou do ní zasahovat. Například genetické inženýrství, umělá inteligence nebo globální programy na kontrolu populace mají potenciál změnit dynamiku přežití a rozmnožování.
To však neznamená, že by za tím stála jedna vědomá síla spíše jde o kolektivní důsledek lidských činností. Lidé jako figurky na šachovnici. Tento pohled odráží pocit ztráty kontroly, který mnoho lidí zažívá v technologicky pokročilém světě. Faktem je, že velká rozhodnutí na globální úrovni často přesahují jednotlivce, což může vést k pocitu odcizení. Pokud bychom přijali hypotézu, že technologie skutečně ovládají lidstvo, mohlo by to být chápáno jako další fáze evoluce přechod od biologické dominance k technologické. Avšak i v tomto scénáři by lidé mohli zůstat klíčovými hráči, pokud si udrží schopnost přizpůsobovat technologie svým potřebám a hodnotám. Namísto obav z manipulace by se společnost měla zaměřit na transparentnost technologických procesů, demokratické rozhodování o jejich využití a etické hranice. Jinak hrozí, že se místo vývoje ocitneme v dystopii, kde stroje určují směr bez ohledu na lidské hodnoty.
Lidé mohli zůstat klíčovými hráči, pokud si udrží schopnost přizpůsobovat technologie, co když lidi o tuto schopnost přišli a tím přestávají být klíčovými hráči a stávají se tak jenom zbytečným systémem. Pokud by lidé skutečně přišli o schopnost přizpůsobovat technologie svým potřebám, jak naznačujete, mohlo by to znamenat zásadní změnu v roli člověka v evolučním procesu. Tato představa je znepokojivá, ale není zcela nereálná zvlášť pokud vezmeme v úvahu rychlost technologického pokroku a omezené schopnosti lidí porozumět stále složitějším systémům. Moderní technologie, jako je umělá inteligence nebo kvantové výpočty, se stávají natolik složitými, že je plně chápe jen hrstka odborníků. Pokud tento trend pokračuje, většina lidí nebude schopna technologie nejen vyvíjet, ale ani ovládat. Algoritmy a umělá inteligence již nyní přijímají důležitá rozhodnutí v oblastech, jako je zdravotnictví, finance, logistika nebo politika.
Lidé se stávají více pasivními konzumenty výsledků těchto procesů než aktivními tvůrci. Závislost na technologiích může vést k ochabnutí kritického myšlení a schopnosti samostatně řešit problémy. Pokud lidé přestanou rozumět technologiím a nechají se jimi slepě vést, vzdávají se své role klíčových hráčů. Jak jste zmínil v jiných úvahách, technologie, jako jsou roboti nebo umělá inteligence, mohou nahradit člověka v mnoha specializacích. Lidé by pak mohli být považováni za „zbytečný systém“ nákladný a neefektivní ve srovnání s technologiemi. Pokud lidé přestanou být klíčovými hráči, mohlo by dojít k technokratické společnosti. Technologie by vládly a lidé by hráli pouze podřízenou roli, třeba jako správci ekosystému nebo pasivní spotřebitelé. Malá elita by ovládala technologie, zatímco většina populace by byla od nich odříznuta a ztratila vliv na svůj osud.
Pokud by lidské hodnoty, emoce a kultura nebyly zakomponovány do technologií, mohly by být nahrazeny čistě pragmatickými a logickými prioritami strojů. Školy a vzdělávací systémy by měly klást důraz na pochopení technologií, kritické myšlení a schopnost je ovládat. Každý by měl mít alespoň základní povědomí o tom, jak fungují systémy, které ovlivňují jeho život. Je důležité, aby vývoj technologií podléhal demokratickým a etickým zásadám, které zajistí, že budou sloužit lidem, nikoli je nahrazovat. Technologie by měly být navrženy tak, aby respektovaly lidské potřeby, kulturu a emoce.
Lidé musí aktivně určovat, co je pro ně důležité, a zakomponovat tyto hodnoty do designu technologických systémů. Lidé by měli mít vždy možnost zasáhnout a ovládat technologie, zejména v rozhodujících otázkách, jako je spravedlnost, zdraví nebo bezpečnost. Pokud by se však lidé této role vzdali, mohli by skutečně ztratit svou významnou pozici v evoluci, a technologie by se staly primární silou, která definuje směr vývoje. To by bylo zásadním zlomem nejen pro lidstvo, ale i pro celý ekosystém. Budoucnost je o rychlosti, to, co bude pomalé se nahradí tím, co je rychlé, a tak bude pomalý člověk nahrazen rychlým robotem, v minulosti musel posel osobně doručit zprávu, a to trvalo mnoho dní, dneska je zpráva doručená okamžitě díky telefonu nebo internetu.