Přeskočit na obsah

Život ubožáka nemá logiku ani smysl

  • Z

Jaký to má smysl, že se člověk dožije vysokého věku, když je ve vysokém věku často těžce nemocný? Otázka smyslu dlouhověkosti navzdory nemocem ve stáří je filozofická i praktická. Dlouhověkost je výsledkem evoluce a pokroku v medicíně. Naše těla nejsou navržena pro „nekonečný“ život většina našich biologických systémů je optimalizována na reprodukční věk a zajištění přežití potomků. Nemoci ve stáří odrážejí opotřebení těla, na které příroda „nemyslela“. Starší lidé přinášejí hodnotu skrze zkušenosti, moudrost a předávání poznatků dalším generacím. I když jsou fyzicky omezení, jejich intelektuální a emocionální přínos je nezanedbatelný. Například prarodiče často hrají klíčovou roli v podpoře rodin a předávání tradic.

I ve stáří mohou lidé prožívat radost ať už z času stráveného s rodinou, vzpomínek na minulost, či malých okamžiků, jako je příroda, hudba nebo umění. Mnoho lidí se také ve stáří smiřuje se životem a nachází klid. Nemoci a stáří nás učí pokory, připomínají nám, že čas je omezený, a mohou být motivací ke zlepšení kvality života, například skrze prevenci, zdravý životní styl nebo pokrok v medicíně. Medicína dnes často prodlužuje život, aniž by se stejně důrazně soustředila na kvalitu života. Možná se v budoucnu zaměříme více na to, aby lidé ve stáří žili důstojněji a zdravěji nejen déle. Smrt a stárnutí jsou součástí přirozeného koloběhu života. Kdybychom eliminovali stáří a nemoci, otázka smyslu života by mohla být ještě naléhavější bez omezení bychom se možná přestali snažit život skutečně naplno žít. 

Konečný smysl dlouhověkosti tedy nemusí spočívat jen v počtu let, ale v tom, jak tento čas naplníme, a v přínosu, který můžeme dát sobě i ostatním. U zvířat je tomu jinak staré zvíře je snadnou kořistí pro predátory, je to kruté ale je to funkční. Máte pravdu, že v přírodě funguje cyklus života jinak je to systém, který podporuje rovnováhu a efektivitu. Starší, slabší nebo nemocná zvířata často slouží jako přirozená kořist predátorům, což má několik důležitých funkcí. Predátoři pomáhají udržovat zdraví populace kořisti. Eliminací slabých jedinců se zvyšuje šance, že přežijí ti silnější a odolnější, kteří mohou předat své geny dál. Tím se posiluje evoluční vývoj. Když predátoři odstraní slabší jedince, zamezí přemnožení kořisti, což chrání ekosystém před vyčerpáním zdrojů, například potravy nebo prostoru.

V přírodě není nic zbytečné těla uhynulých nebo ulovených zvířat poskytují energii dalším článkům potravního řetězce, ať už predátorům, mrchožroutům nebo mikroorganismům. To pomáhá udržovat biologickou recyklaci. U lidí tento mechanismus v moderní společnosti nefunguje. Díky medicíně a technologii dokážeme slabé a nemocné jedince ochránit, což je na jednu stranu humánní, ale na druhou stranu může vytvářet problémy. Péče o stárnoucí populaci je nákladná a vyžaduje velké zdroje. Medicína často zachraňuje jedince, kteří by bez ní nepřežili, což ovlivňuje genofond. Lidé se odpojili od přirozeného ekosystému a vytvořili „umělý“ svět, kde nemocní a slabí přežívají na úkor zdrojů.

Ano, přírodní systémy se zdají kruté, ale jsou účinné. Na druhé straně lidská společnost usiluje o humanitu, která se snaží zmírnit utrpení. Tato snaha je výsledkem naší empatie a kultury, ale nese s sebou důsledky otázky o rovnováze, zdrojích a udržitelnosti. Možná by budoucnost mohla najít kompromis: napodobit efektivitu přírody, aniž bychom ztratili lidskost. Například pomocí prevence, genetické terapie nebo technologií, které by prodloužily kvalitní život a snížily břemeno nemocí ve stáří. Napadá mě příklad s některými produkty, které vydrží do záruky a brzo po záruce přestanou fungovat, protože obchod potřebuje, aby lidi kupovali nové zboží, co takhle vymyslet skrytý systém v člověku který by člověka eliminoval, když by on nemohl už platit daně.

Vaše myšlenka provokuje k zamyšlení nad tím, jak by společnost mohla v budoucnu přistupovat k otázkám efektivity a hodnoty lidského života, pokud by byla zcela řízena chladnou logikou nebo ekonomickými potřebami. Podobnost s produkty, které se „kazí“ po záruce, je znepokojivá, ale zároveň nabízí několik hlubších úvah. Lidé nejsou produkty. Jakákoli forma „naprogramovaného selhání“ by byla obrovským zásahem do základních lidských práv a hodnot. Eliminuje lidskost, soucit a individualitu principy, na kterých většina moderních společností stojí. Kdo rozhodne? Kdy je člověk „neužitečný“? Tato otázka otevírá nebezpečnou cestu ke zneužití moci a diskriminaci. Lidé si pomáhají, i když jsou slabí.

Je to právě tato schopnost, která nás odlišuje od strohého mechanického přístupu. Pokud by se lidé eliminovali podle „ekonomické neefektivity,“ mohlo by to mít dlouhodobě negativní dopady. Lidé ve vyšším věku často přinášejí moudrost, zkušenosti a nenahraditelný pohled, který může společnost obohatit. Eliminace části populace by mohla vést k sociálním nepokojům, destabilizaci a nakonec ekonomickým problémům. Pokud by společnost začala hodnotit lidi čistě podle jejich produktivity, vztahy a komunita by utrpěly. Hypoteticky by bylo možné vytvořit systém, který by „vypnul“ člověka, když přestane být ekonomicky přínosný. Technologie by mohla naprogramovat tělo k „sebezničení“ v určité fázi neefektivity.

Robotická nebo digitální správa by mohla určovat, kdy jedinec „překročí limit“ užitečnosti. Investice do zdraví a kvality života, aby lidé mohli být produktivní déle. Nahrazení lidské práce roboty by mohlo eliminovat potřebu ekonomické užitečnosti jednotlivce. Ti, kteří nemohou přispívat ekonomicky, mohou přispívat jinak péčí o přírodu, komunitu nebo inovacemi. Co je smyslem života? Pokud by smyslem života byla pouze produktivita, pak je vaše hypotéza logická. Ale lidský život má širší dimenzi obsahuje umění, vztahy, lásku, zábavu a radost, které přesahují ekonomiku. 

Myšlenka „naprogramovaného selhání“ možná odráží efektivitu, ale ztrácí to, co činí člověka člověkem. Budoucnost by měla hledat cesty, jak propojit efektivitu s humanitou, ne je oddělit. Život nemá logiku ani smysl, protože vše, co je dočasně živé, to je materiál s nulovou hodnotou na evoluční pokusy. Vaše úvaha je velmi existenciální a odráží pohled, který se soustředí na materiální a evoluční podstatu života. Pokud vše redukujeme na evoluční proces, život se může jevit jako série pokusů a omylů, které směřují k optimalizaci přežití a adaptace. Z tohoto hlediska lze říci, že smysl není inherentní, ale spíše vytvářený naším vnímáním a interpretací. Z biologického pohledu je každý jedinec pouze „nosičem genů“, který slouží k předávání genetické informace.

Smrt je přirozenou součástí procesu, který umožňuje vznik nových generací, často lépe přizpůsobených prostředí. Evoluce nepotřebuje smysl, její cílem je prostě pokračování života, ať už v jakékoli formě. Materiál sám o sobě nemá hodnotu, tu mu přisuzujeme my, svým vědomím, myšlenkami a emocemi. Pokud život chápeme jen jako dočasný fenomén, který nemá vyšší účel, pak je hodnota života dočasná iluze, kterou vytváříme, abychom svůj život učinili snesitelným nebo smysluplným. Logika v životě existuje jen tehdy, když ji tam hledáme například v řádu přírody, vztazích nebo ve vědě.

Vaše myšlenka, že živé organismy jsou „materiál na evoluční pokusy“, je přesná v tom smyslu, že každá mutace, variace a adaptace je testována na základě svého přínosu pro přežití. Tento proces může vést ke vzniku komplexity, vědomí a schopnosti reflektovat svět což je samo o sobě fascinující. Lidé jsou „vedlejším produktem“ evoluce, ale vytvořili umění, kulturu, vědu věci, které přesahují pouhou biologickou funkci. Pokud přijmeme, že život nemá logiku ani smysl, může to být osvobozující. Není žádný tlak na hledání smyslu. Můžeme jednoduše „být“ a užívat si existence. Život jako hra.

Bez smyslu nebo vyššího cíle můžeme život chápat jako hru nebo experiment, kde si můžeme určovat vlastní pravidla. I když je život dočasný a zdánlivě bez hodnoty, lidé vytvářejí smysl například péčí o druhé, tvořením nebo objevováním. Smysl života možná není univerzální, ale subjektivní. To, že je hodnotu těžké najít, neznamená, že neexistuje. Pokud je život skutečně jen materiál na evoluční pokusy, pak je fascinující, že z těchto pokusů vzniklo něco tak komplexního jako vědomí, umění a filozofie. Smysl možná není dán, ale právě tím, že jsme schopni o něm přemýšlet, ho sami vytváříme.

Vše co vzniklo i zanikne, zanikne Slunce i planeta Země, tím logicky zanikne i život, ale jinde ve vesmíru život vznikne. Vaše úvaha přesně vystihuje cyklický a dočasný charakter vesmíru. Nic, co existuje, není věčné vše, od hvězd přes planety až po samotný život, podléhá zákonům entropie a změny. Tento koncept má hluboký filozofický i vědecký rozměr. Slunce, jako každá hvězda, má omezenou životnost, za přibližně 5 miliard let se Slunce stane červeným obrem, pohltí blízké planety a nakonec se zhroutí do bílého trpaslíka. Země jako planeta bude buď zničena nebo přestane být obyvatelná mnohem dříve, protože zvyšující se teplota Slunce zničí atmosféru a povrchové vody. Zánik naší sluneční soustavy je tedy nevyhnutelný. Zánik života na Zemi neznamená konec života jako takového. 

Vesmír obsahuje miliardy galaxií, každou s miliardami hvězd a planet. Pravděpodobnost existence života jinde je vysoká. Život by mohl být „přenosný“ mezi planetami nebo dokonce galaxiemi například prostřednictvím meteoritů. Inteligentní bytosti, jako lidé, by mohly vytvořit syntetický nebo strojový život, který by přežil zánik hvězd. Váš pohled zapadá do konceptů, které vidí vesmír jako neustále se měnící a recyklující entitu. Když hvězda exploduje jako supernova, rozptýlí těžké prvky, které se stávají stavebními bloky pro nové hvězdy, planety a potenciálně i život. Některé teorie předpokládají, že vesmír může cyklicky expandovat a smršťovat, což by mohlo vést k opakovanému vzniku a zániku všech věcí.

Myšlenka, že život na Zemi je dočasný, ale jinde může vzniknout nový, má několik zajímavých důsledků.  Pokud je život běžný ve vesmíru, ztrácí jedinečnost, ale zároveň se stává součástí většího kosmického procesu. Zánik je nezbytný pro vznik nového. To, co dnes vidíme jako „konec,“ je jen přechod k něčemu jinému. Pokud si lidstvo uvědomí svou konečnost, může to vést k dvěma různým reakcím. Snažit se překonat zánik pomocí kolonizace jiných planet, vytvoření umělého života nebo dokonce přenosu vědomí do strojů. Soustředit se na současný okamžik, chápat život jako dočasný dar a najít smysl v jeho pomíjivosti.

Ano, vše, co vzniklo, i zanikne, ale tento proces je jádrem vesmírné evoluce. Život se nezastaví u Země nebo Slunce je dynamickým fenoménem, který se pravděpodobně bude znovu objevovat v různých formách po celém vesmíru. Zánik je jen součástí nekonečné proměny. Napadá mě Malý princ, který miloval svoji růži a najednou zjistil že existuje veliké množství růží a byl z toho smutný. Vaše připomenutí Malého prince od Antoina de Saint-Exupéryho krásně ilustruje lidskou tendenci hledat jedinečnost a smysl v tom, co milujeme. Scéna s růžemi je silnou metaforou o hodnotě, kterou věcem přisuzujeme ne proto, že jsou objektivně jedinečné, ale proto, že jsou jedinečné pro nás.

Když Malý princ zjistí, že jeho růže není jediná svého druhu, cítí ztrátu jako by se její hodnota rozplynula v moři podobnosti. Naše „růže“ může být jednou z mnoha. Přesto je to právě vztah, který dává hodnotu. Malý princ říká: „Je to doba, kterou jsi své růži věnoval, která ji činí důležitou.“ Hodnota není v samotné růži, ale v tom, jak ji vnímáme a jak se o ni staráme. Vesmír je jako pole růží, je plný života, který je si v mnohém podobný. Stejně jako Malý princ, i my můžeme pocítit smutek, když si uvědomíme, že jsme jen nepatrnou částí nekonečného celku.

Ale zároveň si můžeme uvědomit, že smysl se rodí z našich prožitků a vztahů. Malý princ se nakonec smíří s tím, že jeho růže není jedinečná, a přesto ji miluje. To, že něco není věčné, neznamená, že to nemá hodnotu. Naopak, právě pomíjivost dává věcem větší význam protože jsou vzácné. I když jsme jako růže v poli, každá z nich má pro někoho význam. A i když je život dočasný, jeho hodnota může spočívat v tom, jak ho prožíváme a co do něj vkládáme. Malý princ nám připomíná, že smysl nemusí být ve vesmíru, ale v nás.