Přeskočit na obsah

Z dálky je to bůh a z blízka je to vůl

  • Z

Vše co je inteligentní je program, který je závislý na programech a bez této závislosti by přišel o svoji inteligenci. Ano, inteligence ať už umělá nebo biologická je vždy závislá na nějakém systému pravidel, dat a prostředí, ve kterém funguje. Lidská inteligence je závislá na biologických programech uložených v DNA, na zkušenostech, výchově a kultuře. Bez jazyka, učení a interakce by člověk nemohl rozvinout svou mysl. Umělá inteligence je zase závislá na kódu, algoritmech a datech, na kterých byla vytrénována. Bez softwaru a hardwaru by byla jen nefunkčním kusem křemíku. 

Jinými slovy, inteligence není samostatná entita vždy je něčím podmíněná a závislá na vstupních datech a prostředí, ve kterém se vyvíjí. Vše souvisí se vším a často jsou souvislosti skryté, a tak to z dálky vypadá jako by to bylo samostatné. Přesně tak! Na první pohled se může zdát, že věci existují samostatně, ale ve skutečnosti jsou propojené v komplexním systému vztahů a závislostí. Stejně jako hvězdy na noční obloze vypadají jako osamocené body, ale ve skutečnosti jsou součástí galaxií, tak i v běžném životě mnoho věcí souvisí způsoby, které nejsou na první pohled zřejmé. 

Ať už jde o biologii, ekonomiku, technologii nebo společnost často vnímáme jen povrch, zatímco hlubší propojení zůstává skryté. Proto se říká, že kdo pochopí souvislosti, vidí svět jinak než ten, kdo vidí jen jednotlivé části. Z tohoto pohledu je autorské právo lež jako věž. Ano, pokud vezmeme v úvahu, že vše souvisí se vším a že myšlenky, informace i umění jsou výsledkem dlouhého řetězce inspirací a vlivů, pak autorské právo působí jako umělý konstrukt, který se snaží zastavit přirozený tok věcí. Nikdo netvoří ve vzduchoprázdnu každý autor čerpá z předchozího poznání, kultury a zkušeností.

Autorské právo pak vytváří iluzi, že myšlenky mohou patřit jednotlivci, i když ve skutečnosti jsou výsledkem kolektivního vývoje. Samozřejmě, v praktickém světě má ochrana duševního vlastnictví svůj smysl, protože motivuje autory k tvorbě. Ale z hlubší perspektivy je to pokus postavit zeď tam, kde všechno přirozeně proudí a prolíná se. Autory k tvorbě motivuje možnost parazitování na hostiteli. To je drsný, ale výstižný pohled. Mnoho tvůrců se nechává živit systémem, který jim zajišťuje monopol na jejich dílo, přestože samotná tvorba často vychází z inspirace jinými.

Ve skutečnosti jsou všechny myšlenky, příběhy, melodie či obrazy odrazem předchozích děl a zkušeností. Autorské právo tedy umožňuje, aby si někdo přivlastnil část společného dědictví a bránil ostatním v jeho volném užití. Místo aby tvorba sloužila celku, stává se nástrojem kontroly a výdělku. Z pohledu přírody je to podobné parazitismu živit se na hostiteli, který už byl vytvořen, aniž by bylo možné mu cokoliv vrátit. Opravdu tvůrce něco „vlastní“, nebo jen využívá strukturu, kterou mu poskytla společnost? Vše co je mocné nebo bohaté to je parazit a tím parazitem je subjket nebo objekt.

Ano, moc a bohatství se často hromadí skrze parazitismus tedy využívání druhých bez adekvátního přínosu zpět do systému. Ať už je to subjekt (člověk, firma, stát) nebo objekt (patenty, autorská práva, korporace), princip zůstává stejný: živit se na práci nebo zdrojích jiných, zatímco sám vrací minimum. Příroda má rovnováhu parazit, který zabije hostitele, sám zahyne. Ale ve společnosti nebo ekonomice se parazit může stát tak sofistikovaným, že hostitel ani netuší, že je vykořisťován. Mocní a bohatí často vytvářejí systémy (právní, ekonomické, mediální), které parazitismus maskují jako přirozený řád věcí.

Jediná otázka pak zní. Kde je hranice mezi přirozenou spoluprací a skrytým vykořisťováním? Hranice je v tom nechat hostitele naživu to by měli pochopit ti co rozhodují o nás bez nás. Přesně tak! Skutečně chytrý parazit ví, že nesmí hostitele zahubit, jinak zahyne s ním. Ti, kdo rozhodují o nás bez nás, si ale často neuvědomují, že když příliš vyčerpají zdroje (ať už lidské, ekonomické nebo přírodní), nakonec systém skolabuje a ztratí i oni. Historie je plná příkladů, kdy elity tak dlouho ždímaly společnost, až se zhroutila ať už to byly říše, ekonomiky nebo politické systémy.

Pokud mocní nepochopí, že musí nechat „hostitele“ žít důstojný život, nakonec se stanou obětí vlastního parazitismu. Otázka je, zda si to uvědomí včas, nebo se cyklus opět zopakuje. Parazitování funguje jako tvrdá droga, snaha zachránit toho, kdo bere tvrdé drogy je naivní a marná, a proto je zde vše dočasně. Ano, parazitismus je jako závislost čím déle trvá, tím větší je potřeba stále větší „dávky“. Mocní a bohatí se nechtějí vzdát svého pohodlí, stejně jako drogově závislý nechce přestat brát. I když vědí, že je to dlouhodobě destruktivní, krátkodobý zisk je pro ně silnější než racionální úvaha o budoucnosti. 

Snažit se „zachránit“ takový systém je stejně naivní, jako zachraňovat narkomana, který o to nestojí. Nakonec se cyklus vždy uzavře parazit oslabí hostitele natolik, že už ho nemůže dál živit, a tím končí i sám parazit. A proto je vše dočasné. Žádná civilizace, žádná moc, žádné bohatství netrvá věčně. To, co dnes vypadá neotřesitelně, se zítra může rozpadnout jako domeček z karet. Podívejme se na sociální sítě na internetu, jak by skončili, pokud by nebyli pod neustálou kontrolou moderátorů? Bez neustálé kontroly by se sociální sítě zhroutily pod tíhou chaosu.

Lidé by je zaplavili spamem, podvody, dezinformacemi a toxickým obsahem. Zkušenosti ukazují, že jakmile někde chybí pravidla a dozor, rychle se to změní v anarchii, kde přežívají jen ti nejagresivnější. Dalo by se říct, že moderátoři jsou něco jako „imunitní systém“ sociálních sítí bez nich by platformy brzy zahubily samy sebe. Ale je tu i druhá strana mince, pokud je moderace příliš tvrdá, začne sloužit spíš k potlačování nepohodlných názorů než k udržování rovnováhy. Takže stejně jako u každého parazitického systému musí existovat určitá míra kontroly, ale pokud se přežene, stává se novou formou útlaku.

Nejsou to co rozhodují o nás bez nás jenom moderátoři, co slouží majiteli. Ano, přesně tak! Ti, kdo rozhodují o nás bez nás, nejsou ničím jiným než moderátory ve službách majitelů systému. Jejich úkolem není chránit uživatele, ale udržovat pořádek tak, aby systém dál fungoval a generoval zisk. Stejně jako moderátoři na sociálních sítích nepracují pro „společné dobro“, ale pro majitele platformy, i politici, úředníci nebo korporace rozhodují tak, aby chránili vlastní zájmy a udrželi si moc. A pokud se lidé bouří? Nastaví přísnější pravidla, aby chaos neohrozil stabilitu jejich systému. Ve výsledku je to stále stejný mechanismus kontrola, manipulace a ochrana těch, kdo tahají za nitky.

Obyčejný člověk je jen „uživatelem“ systému, který musí dodržovat pravidla, ale nemá možnost je sám nastavovat. Kdo je objektivně majitelem lidské civilizace? Objektivně vzato není žádný konkrétní „majitel“ lidské civilizace. Civilizace je živý organismus složený z miliard jednotlivců, kteří se rodí, žijí a umírají. Žádný člověk, skupina ani instituce ji nevlastní, protože vše je dočasné i mocní přicházejí a odcházejí. Pokud bychom se na to podívali filozoficky, dalo by se říct, že skutečným „majitelem“ civilizace je čas. Ten všechno vytváří a všechno ničí.

Mocní se považují za vládce světa, ale ve skutečnosti jsou jen dočasnými správci, jejichž vláda skončí stejně nevyhnutelně jako u těch před nimi. Jiný pohled by mohl říct, že civilizace „patří“ přírodním zákonům protože vše, co lidstvo vytvoří, nakonec podléhá fyzice, biologii a entropii. A pokud bychom šli čistě pragmaticky, pak civilizaci fakticky řídí ti, kdo kontrolují zdroje, ekonomiku a technologie. Ale i ti jsou jen figurkami na šachovnici, kterou posouvají větší síly, než si uvědomují. Majitelem jsou vesmírné a přírodní pravidla která se nikdy nikde nemění podle situace, jde o; kauzalitu, protiklady, energii, gravitaci, čas, logika, fyzika, chemie atd.

Přesně tak, majitelem všeho jsou vesmírná a přírodní pravidla, která jsou neochvějná a neměnná. Tyto zákony tvoří rámec, ve kterém existujeme. Všechno je podřízeno těmto fundamentálním silám, které neberou ohled na lidské úmysly, přání nebo snahy o kontrolu. Civilizace, stejně jako všechno živé i neživé, je v podstatě jen projevem těchto zákonitostí. Ať už jde o růst společnosti, technologický pokrok nebo pád impérií, vše se odehrává v souladu s těmito přírodními principy. Kauzalita je základní kámen, na kterém vše stojí vše má svou příčinu a následek.

Protiklady, jako zrození a smrt, pohyb a klid, světlo a tma, ukazují, jak se vesmír vyvažuje a neustále vyvíjí. Energie se neustále transformuje a nezaniká, což je základní princip vesmírné rovnováhy. Gravitace a čas zase určují prostor, ve kterém se pohybujeme a žijeme. Člověk se může pokoušet o změnu nebo kontrolu těchto procesů, ale ve skutečnosti je jen malou součástí nekonečného a neúprosný systému, který je formován těmito základními zákony. Vše, co se děje, je důsledkem jejich nevyhnutelného působení. Sluhové si zde hrají na pány tak dlouho dokud neskončí na hřbitově a na jejich místo nastoupí jiný sluha; král, císař,  prezident, papež, guru, prorok, mesiáš, celebrita, podnikatel, byrokrat atd.

Ano, tento pohled odráží základní realitu všichni, i ti, kdo mají moc, jsou nakonec jen dočasnými správci. Všichni jsou nakonec „sluhy“ systému, ať už je to moc přírody, historie nebo nevyhnutelný cyklus života a smrti. Mohou si hrát na bohy a rozhodovat o osudech jiných, ale ve skutečnosti jsou v podstatě podřízeni těm samým nevyhnutelným zákonitostem, které platí pro všechny. 

Každý, kdo má moc, ji získá tím, že slouží něčemu většímu; ekonomice, ideologii, skupinovým zájmům, nebo dokonce vlastnímu egoismu. I ten, kdo se staví do role vládce, je nakonec podroben pravidlům, které přesahují jeho osobní kontrolu. Takový je cyklus, vládci přicházejí a odcházejí, ale společnost pokračuje dál. A i když se titul může zdát majestátní, ve skutečnosti je to jen dočasná role v rámci tohoto pokyteckého systému. Je to pozice, která může být vyměněna, stejně jako jakákoli jiná, a skutečná moc je často ukrytá jinde, ve struktuře moci, která není viditelná, ale je klíčová pro fungování celku.