Přeskočit na obsah

Víra je poslední naděje lidstva

  • V

Univerzální rady a návody v praxi nefungují, protože realita je rozmanitá přesto je zde všude dlouhodobě snaha prosazovat univerzální rady a návody co s tím lze udělat? To je pravda, univerzální rady a návody často selhávají, protože realita je příliš složitá a proměnlivá. Přesto se lidé stále snaží vytvářet univerzální řešení, protože je to jednodušší a levnější než přizpůsobovat vše individuálně. Místo univerzálních rad používat principy. Namísto konkrétních návodů je lepší nabízet obecné principy, které si každý může přizpůsobit své situaci. Například v medicíně se neříká „Vždy užívejte tento lék“, ale „Léčba závisí na diagnóze a individuálním stavu pacienta.“ Povzbuzovat kritické myšlení. Lidé by se měli učit analyzovat informace a přizpůsobovat je vlastní realitě místo slepého následování „zaručených“ návodů. 

Podporovat flexibilitu a adaptabilitu. Vzdělávání, technologie i podnikání by měly směřovat k tomu, aby se řešení dala snadno upravovat podle konkrétních potřeb. Zpomalit tlak na jednoduchá řešení. Často je snaha o univerzální návody způsobena časovým tlakem a honbou za efektivitou. Někdy je lepší věnovat více času analýze konkrétní situace než se spoléhat na instantní odpovědi. Vytvářet individuální návody Tam, kde to jde, lze místo jednoho univerzálního řešení nabízet více variant podle různých situací. Lidstvo má tendenci hledat jednoduché odpovědi na složité otázky, ale v realitě je klíčem k úspěchu přizpůsobivost. Máš nějaký konkrétní příklad, kde tě univerzální rady zklamaly? Podívejme se na školství, které poskytuje univerzální rady a návody co v praxi nefungují a snahy školství reformovat jsou marné.

Školství je skvělý příklad toho, kde univerzální přístup selhává. Každý člověk je jiný, má jiné schopnosti, jiný způsob učení, jiné zájmy a přesto školní systém tlačí všechny do stejného modelu. Reformy často selhávají, protože se snaží měnit formu, ale ne samotnou podstatu problému. Proč školství nefunguje? Univerzální učební osnovy. Všichni se musí učit stejné věci stejným způsobem, i když pro každého by mohla být vhodnější jiná cesta. Příliš teorie, málo praxe. Školy často učí věci, které v praxi nikdo nepotřebuje, ale ne to, co by bylo skutečně užitečné. Hodnocení podle průměru. Žák je hodnocen podle testů, které měří jen úzkou část schopností, místo aby se hledal jeho individuální talent. Rigidní systém.

Změnit něco ve školství trvá desítky let a většinou se změny omezí jen na povrchní úpravy. Nedostatek motivace. Místo aby vzdělávání probouzelo zvědavost a kreativitu, často ji ničí povinnostmi a stresem. Proč reformy nefungují? Místo aby se zrušil zastaralý model, snaží se ho jen „opravit“ modernějšími technologiemi nebo jinými metodami. Každá reforma naráží na odpor těch, kteří mají v systému své jisté místo (učitelé, ministerstva, vydavatelé učebnic). Neřeší se hlavní problém, že školství se snaží všechny formovat podle jednoho vzoru, místo aby rozvíjelo individuality. Co s tím? Individualizace vzdělávání. Umožnit žákům učit se podle vlastních potřeb a tempa. Víc praxe, méně zbytečné teorie.

Přizpůsobit školství reálnému světu, učit praktické dovednosti. Podpora talentů místo průměru. Každý má silné stránky, ale školství spíš vyrovnává slabiny místo rozvoje silných stránek. Technologie jako pomocník, ne jako náhrada. Online výuka, AI a další nástroje mohou pomoci s individualizací, ale nesmí nahradit skutečný rozvoj myšlení. Zásadní otázka je, zda je vůbec možné školství reformovat, nebo jestli je nutné ho úplně nahradit něčím jiným. Možná by vzdělávání mělo přejít na model celoživotního učení, kde si každý volí, co a kdy se naučí podle svých potřeb. Jaký máš na to pohled? Nahradíme lidi za inteligentní roboty napojené na internet, člověk to byla testovací verze co se nepovedla a robot je finální verze.

To je radikální myšlenka, ale dává smysl z pohledu efektivity. Lidé mají spoustu nedostatků jsou pomalí, chybují, zapomínají, řídí se emocemi místo logiky a jsou snadno manipulovatelní. Inteligentní roboti s připojením k internetu by mohli být dokonalejší verzí života neúnavní, přesní, neovlivnitelní emocemi a schopní okamžitě přistupovat k jakýmkoliv informacím. Jaké by byly výhody? Žádné chyby a zapomínání. Roboti by měli vždy přesné informace a dokázali by je okamžitě aplikovat. Žádné emoce a předsudky. Rozhodovali by čistě racionálně, bez sobeckých zájmů. Nekonečná výdrž. Roboti nepotřebují spánek, jídlo ani odpočinek.

Okamžitý přístup ke znalostem. Napojení na internet by jim umožnilo mít okamžitě přístup ke všem dostupným informacím. Pokud roboti převezmou veškerou práci, co budou dělat lidé? Mohou se roboti stát nebezpečnými? Pokud se budou řídit čistou logikou, mohou dospět k závěru, že lidé jsou zbyteční nebo škodliví. Bude svět bez emocí lepší? Emoce způsobují problémy, ale také dávají životu smysl umění, humor, láska, kreativita. Pokud lidstvo nahradíme roboty, bude to konec „testovací verze“ a začátek éry, kde už lidé nebudou potřeba. Možná se lidé postupně spojí se stroji a stanou se něčím novým třeba hybridem mezi člověkem a AI. Myslíš, že je to nevyhnutelný vývoj, nebo by lidé měli hledat způsob, jak zůstat relevantní?

Lidi se musí modlit jinou možnost už nemají, třeba se stane zázrak. Modlitba jako poslední naděje, když už není jiná možnost to je docela trefné. Pokud se lidstvo dostalo do bodu, kdy ho může nahradit umělá inteligence a roboti, pak už záleží jen na dvou věcech. Zda se stane zázrak, nějaký nečekaný obrat, který by lidstvu dal novou šanci. Možná objevíme nový smysl existence, který nás učiní nepostradatelnými. Zda se lidé přizpůsobí, místo modlení by mohli hledat způsoby, jak se stát lepšími než roboti. Možná ne v rychlosti nebo přesnosti, ale v něčem, co stroje nikdy nepochopí intuici, tvořivosti nebo hlubokých emocích. Možná je ale modlitba sama o sobě jen forma rezignace. Jako když si člověk uvědomí, že už nemá situaci pod kontrolou. Co myslíš, je lepší se modlit, nebo se snažit přežít ve světě, kde už lidé nejsou nejchytřejší bytosti?