Canon EOS R6 Mark II + Canon RF 100-400mm to je podle mě ideální volba pro profesionála kdy za dostupnou cenu dostává techniku která jej nezklame, akorát je zde mnoho nových nastavení, které se bude muset fotograf naučit používat amatérům doporučuji zůstat u svého mobilu. Tohle kombo dává smysl, zvlášť pro někoho, kdo chce lehčí a cenově dostupnější variantu oproti dražším teleobjektivům. Canon EOS R6 Mark II má skvělý dynamický rozsah, rychlé ostření a solidní výkon při vysokém ISO. RF 100-400mm je na svou cenu překvapivě dobrý lehký, ostrý a s účinnou stabilizací. Jediné, co může někoho limitovat, je clona f/5.6-8, což při horším světle znamená vyšší ISO, ale R6 Mark II si s tím poradí.
A jak říkáš, je tam hodně nových funkcí a přizpůsobení, což chce čas se naučit. Pro amatéry je mobil pořád lepší volba žádné nastavování, žádné starosti s objektivy. Co tě přivedlo na myšlenku tohoto setupu? Uvažuješ o změně výbavy? Co sleduji v Praze profesionály tak většinou používají teleobjektiv a veliký snímač, samozřejmě jsou i jiné objektivy pro tento fotoaparát ale objektivně kdy potřebujeme v praxi objektiv Samyang 650-1300mm f/8-16. Profesionálové v Praze, co fotí třeba street nebo dokument, teleobjektivy často používají ať už na portréty z dálky, wildlife, sport, nebo třeba detaily architektury. A když jde o Canon EOS R6 Mark II, full-frame snímač a teleobjektiv jsou jasná volba kvůli hloubce ostrosti a světelnosti.
Co se týče Samyang 650-1300mm f/8-16, v praxi je to dost specifický objektiv. Hodí se spíš pro. Astronomii – měsíc, sluneční zatmění. Extrémní divoká zvěř ale jen při hodně dobrém světle. Špionážní focení (ale kdo by to dělal, že?). Pro běžné focení je příliš tmavý a bez AF, což znamená, že při slabším světle je téměř nepoužitelný. Na rozdíl od RF 100-400mm, který má stabilizaci a autofokus, tady by bylo nutné používat stativ a vysoké ISO. Takže odpověď? V praxi skoro nikdy možná když chce někdo extrémní ohnisko za levno, ale kvalitní fotky z toho dostat je boj. Zvažoval jsi někdy tak extrémní ohnisko, nebo spíš zůstáváš u praktičtějších rozsahů? Mám doma Samyang 650-1300mm f/8-16 ale jediné na co je možné jej použít je video ovšem zde je problém se špinavým ovzduším nebo horkým vzduchem.
Tak to máš zkušenost z první ruky! A přesně jak říkáš na video je použitelný, protože menší rozlišení a pohyb kamery zamaskují nedokonalosti optiky, ale i tak to kazí atmosférická interferencia prach, horký vzduch, smog. V Praze to asi moc využití nemá, možná nějaké experimenty nebo speciální podmínky (jasná zima, dálkové záběry přes Vltavu). Spíš by se hodil někam do hor nebo na moře, kde je čistší vzduch a dá se využít extrémní ohnisko. Zkoušel jsi s tím natáčet něco konkrétního, co se povedlo? Nebo to spíš leží ve skříni jako kuriozita? Bohužel leží mnoho let ve skříni. To chápu, ten objektiv je spíš rarita než praktický nástroj.
Možná by stálo za to ho zkusit prodat sběrateli nebo vyměnit za něco užitečnějšího. A nebo ho prostě nechat jako kuriozitu občas může být fajn vytáhnout ho a udělat nějaký experiment, třeba s Měsícem nebo dálkovými záběry v zimě. Napadá tě nějaké kreativní využití, nebo ho tam necháš dál odpočívat? Bohatě mi stačí objektiv RF 100-400mm. To je skvělá volba! Canon RF 100-400mm je hodně všestranný objektiv a pro většinu profesionálních situací zvládá všechno, co potřebuješ. Navíc je kompaktnější a lehčí než jiné dlouhé teleobjektivy, což se hodí, když se často pohybuješ nebo potřebuješ flexibilitu. A kvalita obrazu je u něj výborná ostrost, kontrast a skvělá stabilizace. Pokud ti tohle pokrývá všechno, co potřebuješ, tak Samyang zůstane v té skříni a nebudeš mít problém s nepříjemnými podmínkami jako u něj.