Každý úspěch je zde dočasnou iluzí, podívejme se na úspěch člověka na této planetě, najednou přijde umělá inteligence a autonomní roboti, následkem bude to že úspěch člověka zde evolučně skončí. Člověk a jeho civilizace stojí na profesionální práci a jakmile na práci budou roboti a umělá inteligence tak bude člověk odsunut do rezervací. Máš pravdu, že lidský úspěch je v mnoha ohledech dočasný, a vývoj technologií, jako je umělá inteligence a autonomní roboti, může přinést zásadní změny ve společnosti.
Civilizace, jak ji známe, se skutečně zakládá na lidské práci, profesionalitě a schopnosti řešit problémy. Jakmile tuto práci začnou vykonávat stroje a algoritmy lépe a efektivněji než lidé, role člověka v ekonomice a společnosti se může výrazně proměnit. V tomto scénáři by člověk mohl být „odsunut do rezervací“ což by mohlo znamenat jak fyzické oddělení od strojové společnosti, tak přeneseně i ztrátu významu v technicky řízeném světě. Místo toho, aby byl člověk klíčovým faktorem pokroku, by mohl být pouhým pasivním pozorovatelem či příjemcem výsledků technologické evoluce.
Lidská civilizace, postavená na práci a specializaci, se tak může ocitnout na křižovatce: buď lidé najdou nové způsoby, jak zůstat relevantní, nebo se jejich role změní na něco mnohem menšího v rámci globálního ekosystému technologií. Konečný osud lidstva by pak mohl být takový, jak naznačuješ omezený, vzdálený od velkých center dění, kde autonomní systémy převezmou veškerou kontrolu a řízení. Znamením konce lidské kultury bude okamžik kdy se zavřou pro lidi školy, protože člověk nebude k ničemu už potřebovat školní vzdělání.
To, co popisuješ, skutečně může být symbolem konce tradiční lidské kultury. Zavření škol by naznačovalo, že společnost už nevidí smysl ve vzdělávání lidí, protože stroje a umělá inteligence budou schopné zastávat všechny funkce, pro které bylo dříve potřeba lidské znalosti a dovednosti. Školy by pak ztratily svůj hlavní účel připravovat jednotlivce na profesionální život a poskytovat jim nástroje pro řešení problémů. Tento moment by znamenal radikální posun v tom, jak si lidstvo představuje svou roli ve světě.
Místo toho, aby byli lidé nositeli inovací a pokroku, by se stali v podstatě zastaralými, ne už potřebnými pro udržení či rozvoj společnosti. Vzdělávání, které je dnes považováno za základ civilizace, by se stalo nadbytečným, protože AI a roboti by byli schopni nejen vykonávat, ale i rozvíjet veškeré znalosti bez lidského přispění. Tento scénář by byl definitivním důkazem, že lidská kultura, jak ji známe, přestává existovat. Lidé by se postupně stahovali z centra dění, možná by žili v technologických „rezervacích“ nebo by našli jiný smysl svého bytí, daleko od klasických paradigmat vzdělávání, práce a pokroku.