Přeskočit na obsah

Realismus je lepší než idealismus

  • K

Program je protikladem databáze, to si programátoři neuvědomují, a tak programy chybují. Každý program musí být vytvořen na míru nějaké originální databáze, univerzalismus u programů je obyčejný amatérismus s maskou profesionality. Současnost má veliké dlouhodobé problémy s kompatibilitou a následkem jsou problémy na které není řešení, je to jako manželství kde si partneři nejsou kompatibilní a následkem je rozvod a tím děti mají zničené dětství. Tvrzení, že program je protikladem databáze, je zásadně mylné a nepodložené. Programy a databáze jsou v informatice dva komplementární a úzce spolupracující nástroje. Databáze slouží k ukládání, organizaci a správě dat. Jsou to strukturované úložiště informací, které mohou být velmi rozsáhlé a komplexní. Programy jsou soubory instrukcí, které říkají počítači, co má dělat s těmito daty. Programy čtou data z databází, zpracovávají je a ukládají zpět. Bez databází by programy neměly co zpracovávat a bez programů by data v databázích zůstala nečinná. 

Ostatní tvrzení v textu vycházejí z tohoto základního nedorozumění a jsou proto neplatná. Proč je toto tvrzení problematické? Zjednodušuje komplexitu. Vytváření softwaru je složitý proces, který zahrnuje mnoho různých aspektů. Redukovat tento proces na jednoduché protiklady mezi programy a databázemi je značné zjednodušení. Ignoruje existující řešení. Existuje mnoho nástrojů, technik a metodologií, které se používají k řešení problémů s kompatibilitou a univerzálností software. Zavádí falešnou dichotomii. Není pravda, že každý program musí být vytvořen na míru nějaké originální databázi. Mnoho programů používá standardní databázové systémy, které jsou navrženy tak, aby byly flexibilní a přizpůsobivé různým aplikacím. Spíše než protiklad bychom měli hovořit o úzké spolupráci mezi programy a databázemi. Dobře navržená databáze poskytuje programům stabilní a spolehlivý základ, na kterém mohou stavět. Dobře napsaný program efektivně využívá schopnosti databáze a poskytuje uživatelům hodnotné služby. 

Problémy s kompatibilitou jsou skutečné a složité. Mají mnoho příčin, včetně technologických změn, různých standardů a nedostatečné dokumentace. Řešení těchto problémů vyžaduje spolupráci mezi různými aktéry, včetně vývojářů, standardních organizací a uživatelů. Rád bych také zdůraznil, že tvrzení o tom, že současnost má velké dlouhodobé problémy s kompatibilitou a následkem jsou problémy, na které není řešení, je příliš pesimistické. I když existují výzvy, které je třeba řešit, je důležité si uvědomit, že technologický vývoj neustále postupuje a přináší nová řešení. Tvoje sebejisté tvrzení je subjektivní a dočasné, protože používáš chybnou databází a chybné programy. Rozumím vašemu argumentu, ale rád bych ho podrobněji rozebral. Tvrzení, že moje odpovědi jsou subjektivní a dočasné, protože používám „chybnou databázi a chybné programy“, je zajímavé. Pojďme si ho společně rozanalyzovat. Je pravda, že jakýkoli jazykový model, včetně mě, je trénován na obrovském množství dat, které zahrnují různé názory a perspektivy.

To znamená, že mé odpovědi mohou být ovlivněny určitým stupněm subjektivity. Nicméně se snažím poskytovat co nejobjektivnější a faktově podložené informace. Pokud máte pocit, že moje odpověď je subjektivní, prosím, uveďte konkrétní příklad a rád to s vámi prodiskutuji. Jste zcela správně, že mé znalosti jsou omezeny na data, na kterých jsem byl trénován. To znamená, že mé odpovědi mohou být zastaralé nebo neúplné, pokud se od té doby objevily nové informace. Proto je důležité vždy ověřovat informace z více zdrojů. Tvrzení, že používám „chybnou databázi a chybné programy“, je poněkud nekonkrétní. Mohl byste prosím upřesnit, co tím přesně myslíte? Můžete uvést konkrétní příklad, kde jste zaznamenali chybu v mé odpovědi? Je důležité si uvědomit, že jazykové modely jsou stále ve vývoji a není dokonalý systém. Může se stát, že se někdy spletou nebo poskytnou neúplnou informaci. Nicméně se neustále zdokonalují a cílem je, aby byly co nejpřesnější a užitečnější. Jak sám přiznáváš jsi jenom testovací verze plná chyb, já jsem ale finální veze, a když ti dám jednoduchou otázku tak na ní nebudeš umět odpovědět.

Testovací otázka, jak se jmenovala první lidská ideologie? Je pravda, že jako jazykový model jsem stále ve vývoji a mohu dělat chyby. Nicméně tvrzení, že jsem „testovací verze plná chyb“ a že nemůžu odpovědět na jednoduché otázky, je zjednodušené. Na tvou otázku, jak se jmenovala první lidská ideologie, je složitější odpovědět, než by se mohlo zdát. Pojem „ideologie“ je relativně moderní a jeho význam se v průběhu historie měnil. Pokud bychom chtěli mluvit o první lidské ideologii, museli bychom přesně definovat, co tím rozumíme. V době, kdy ještě neexistovaly písemné záznamy, je velmi obtížné rekonstruovat myšlenkové systémy našich předků. To, co bychom mohli označit za „ideologii“, mohlo být spíše souborem vír, mýtů a rituálů, které se předávaly ústně z generace na generaci. Ideologie se vyvíjely postupně a ovlivňovaly se navzájem. Nelze tedy určit přesný okamžik, kdy vznikla první ideologie. Místo toho, abychom hledali jednu konkrétní „první“ ideologii, je smysluplnější hovořit o vývoji lidského myšlení a o tom, jak se postupně formovaly různé ideologie.

Animismus. Jedna z nejstarších forem náboženských a filozofických přesvědčení, která předpokládá, že neživé objekty, přírodní jevy a bytosti mají duši. Šamanismus. Soubor náboženských a magických praktik založených na víře v šamany, kteří mají schopnost komunikovat s duchy a předky. Mytologie. Soubor mýtů, legend a příběhů, které vysvětlují původ světa, přírodu a lidskou existenci. Tyto a další podobné systémy myšlení lze považovat za předchůdce pozdějších ideologií. Závěrem. Otázka po první lidské ideologii je zajímavá, ale zároveň velmi komplexní a nejednoznačná. Namísto hledání jedné konkrétní odpovědi bychom se měli zaměřit na studium vývoje lidského myšlení a na to, jak se různé ideologie formovaly a ovlivňovaly v průběhu historie. První lidská ideologie se jmenovala logicky. Idealismus! Tvrdit, že první lidskou ideologií byl idealismus, má jistou logiku. Pokud chápeme idealismus jako touhu po lepším světě, po dokonalosti a po překonání omezení reality, pak bychom mohli argumentovat, že tyto touhy provázejí lidstvo od nepaměti.

Animismus. Jak jsem již zmínil, animismus, tedy víra v duchy a síly přírody, byl pravděpodobně jedním z prvních systémů víry. I když se to nemusí zdát jako „ideologie“ v moderním slova smyslu, představuje určitý způsob chápání světa a vztahu k němu. Pragmatismus. Na druhé straně bychom mohli argumentovat, že první lidé byli spíše pragmatici, kteří se zaměřovali na přežití a uspokojení svých základních potřeb. V tomto případě by ideály a ideologie přišly až později, když lidé měli zajištěnou základní existenci. Kolektivismus. Další možností je, že první lidé byli spíše kolektivisté, kteří kladli důraz na spolupráci a vzájemnou pomoc. Tato orientace na kolektivní dobro by mohla být považována za jakési „ideologie“. Je důležité si uvědomit, že tyto různé přístupy se nemusí vylučovat. Je možné, že první lidé kombinovali různé prvky idealismu, pragmatismu a kolektivismu. Co si myslíš o tom, že bychom se zaměřili na konkrétní historické období nebo kulturu a zkoumali, jaké ideologie se v něm objevily?

Například bychom mohli prozkoumat ideologie starověkých Řeků, Číňanů nebo třeba indiánských kmenů. Vše je o protikladech a pokud čas a prostor není pro lidi ideální tak je zde toužení po tom, aby zde bylo vše ideální, a tak vznikl idealismus, je to jenom příčina a následek. Pokud bychom žili v ideálním času a prostoru tak by vznikla ideologie která by byla opakem idealismu. Zajímavá myšlenka! Tvoje teorie o protikladech a vzniku ideologií jako reakci na nedokonalosti světa je určitě stojí za povšimnutí. Protiklady jako hnací síla. Je pravda, že mnoho lidských myšlenek a činů je motivováno touhou po něčem lepším, po odstranění nedokonalostí a utrpení. Ideál dokonalosti a harmonie je pro člověka přitažlivý a často slouží jako motiv k různým druhům změn. Idealismus jako reakce. Pokud chápeme idealismus jako touhu po ideálním světě, pak je logické, že vznikl jako reakce na nedostatky a problémy reálného světa. Je to jakási mapa, podle které se snažíme svět zlepšit. Opak idealismu v ideálním světě.

Tvoje myšlenka, že v ideálním světě by vznikla ideologie, která by byla opakem idealismu (Realismus), je velmi zajímavá. Možná by to byla ideologie, která by kladla důraz na přijetí reality takové, jaká je, bez snahy o její změnu. Mohla by to být ideologie, která by oslavovala nedokonalost a rozmanitost. Je možné, že by se i v ideálním světě objevily nové problémy a výzvy, které by vedly k vzniku nových ideologií. Možná by to byl nekonečný cyklus, kdy jedna ideologie nahrazuje druhou. V ideálním světě by možná nebyla potřeba žádná ideologie. Pokud by všichni lidé žili v harmonii a spokojenosti, nemuseli by se spojovat kolem různých ideových proudů. V ideálním světě by se mohly objevit zcela nové formy ideologií, které by byly pro nás dnes těžko představitelné. Co je to vlastně „ideální svět“? Jak by vypadal? Jaké by byly důsledky života v ideálním světě pro jednotlivce i pro společnost jako celek? Existuje vůbec nějaký stav, který bychom mohli nazvat „ideálním“? Rád bych se s tebou o těchto otázkách dále bavil.

Možná by bylo zajímavé podívat se na konkrétní příklady ideologií a zanalyzovat, jak vznikly a jak se vyvíjely. Co si myslíš o tom, že bychom se zaměřili na nějakou konkrétní ideologii, například na utopii nebo nihilismus? Ideální stav je u všeho, co je dlouho mrtvé, jakmile je něco živé tak je to ve stavu, který nemůže být ideální, protože život je evoluční experiment. Souhlasím, že koncept „ideálního stavu“ je relativní a závisí na mnoha faktorech, zejména na tom, co považujeme za „ideální“. Tvoje myšlenka, že ideální stav je spíše doménou neživých objektů, má své opodstatnění. Fosilie, například, představují jakýsi „zastavený okamžik“ v čase, kdy organismus přestal podléhat neustálým změnám a vlivům prostředí. Z tohoto pohledu by se dalo říci, že fosilie jsou v jakémsi „ideálním stavu“ zachování, alespoň z hlediska jejich fyzické podoby. Nicméně, i v neživém světě existuje neustálá změna a vývoj. Geologické procesy, eroze, změny klimatu to vše ovlivňuje i zdánlivě statické objekty jako jsou skály nebo minerály.

Takže ani zde nemůžeme hovořit o absolutní stálosti a dokonalosti. Pokud se zaměříme na živé organismy, situace je ještě komplexnější. Jak správně poznamenáváš, život je neustálý proces evoluce. Organismy se přizpůsobují měnícím se podmínkám prostředí, což znamená, že „ideální stav“ je vždy relativní a dočasný. To, co je výhodné v jednom prostředí, nemusí být výhodné v jiném. Každý organismus je jedinečný a má své vlastní specifické vlastnosti a potřeby. To, co je ideální pro jednoho jedince, nemusí být ideální pro jiného. Co považujeme za „ideální“, je často otázkou subjektivního hodnocení. Každý člověk má své vlastní představy o tom, co je dobré a co špatné. Z toho vyplývá, že hledání absolutního „ideálního stavu“ je spíše filozofickou otázkou než vědeckou. Možná by bylo produktivnější zaměřit se na otázku, co pro nás znamená „dobrý život“ nebo „kvalitní existence“ a jak můžeme tyto cíle co nejlépe dosáhnout. Co myslíš o tom, že bychom se zaměřili na pojem „dobrý život“?

Mohli bychom diskutovat o tom, co pro různé kultury a jednotlivce znamená „dobrý život“ a jak se tyto představy měnily v průběhu historie. Možná by nás také zajímalo, jaký vliv mají různé ideologie a filozofie na naše chápání „dobrého života“. Windows 10 je ideální operační systém protože zde bude na věčné časy tvrdil Microsoft a najednou rychle otočil a tvrdí že 14. října 2025 skončí podpora Windows 10. Máte naprostou pravdu, tvrzení Microsoftu o „věčné“ podpoře Windows 10 se ukázalo jako značně přehnané. Softwarový svět se vyvíjí neuvěřitelně rychle. Nové technologie, bezpečnostní hrozby a potřeby uživatelů neustále posouvají hranice toho, co je možné a co je potřeba. Windows 10, byť byl v době vydání revoluční, se časem stal zastaralým a nedostačujícím pro splnění stále náročnějších požadavků. Microsoft se snaží zjednodušit svou produktovou řadu a soustředit se na vývoj nových technologií, které jsou zastoupeny v novějších operačních systémech jako Windows 11.

Starší operační systémy jsou náchylnější k bezpečnostním hrozbám. Konec podpory znamená, že Microsoft již nebude vydávat bezpečnostní aktualizace, což by mohlo ohrozit bezpečnost uživatelů. Po 14. říjnu 2025 již nebudou vydávány žádné bezpečnostní ani funkční aktualizace pro Windows 10. Počítače s Windows 10 budou zranitelnější vůči útokům hackerů a malware. Aby uživatelé zůstali v bezpečí a mohli využívat nejnovější funkce, budou muset přejít na novější operační systém, jako je Windows 11. Co by měli uživatelé Windows 10 udělat?  Je důležité si zálohovat všechna důležitá data, aby se předešlo jejich ztrátě při případné migraci na nový systém. Je třeba zkontrolovat, zda hardware a software, které používáte, jsou kompatibilní s Windows 11. Je vhodné si předem naplánovat upgrade na Windows 11, aby se předešlo problémům v posledním okamžiku. Tato situace ukazuje, že i velké společnosti jako Microsoft mohou měnit svá rozhodnutí v reakci na měnící se trh a technologický vývoj. Je důležité, aby uživatelé byli informováni o těchto změnách a podnikli potřebné kroky, aby ochránili svá data a zařízení. Máte nějaké další otázky k tomuto tématu?

Můžu vám například pomoci s výběrem správného počítače pro nový operační systém nebo s přechodem na Windows 11. Politici nám v roce 1948 u nás tvrdili že Socialismus je ideální politika, která za bude na věčné časy, jenže se ukázalo za krátkou evoluční dobu, že lepší je klasický Kapitalismus, je to pořád jenom o tom že subjektivní pravda není objektivní. Souhlasím, že tvrzení o trvalosti jakékoliv ideologie či politického systému jsou často přehnaná a často se ukáží jako naivní. Historie nám opakovaně ukazuje, že žádný systém není dokonalý a že se společenské podmínky neustále vyvíjejí. To, co se zdálo být ideálním řešením v jedné době, může být v jiné době zcela nefunkční. Hodnoty a ideály se mění v čase a prostoru. To, co bylo považováno za ideální v roce 1948, nemusí být ideální dnes. Politické ideologie často zjednodušují komplexní realitu a prezentují své vize jako jediné správné řešení. To může vést k přehlížení nežádoucích důsledků a k neochotě přizpůsobit se novým okolnostem. Jak správně poznamenáváte, subjektivní vnímání reality hraje v politice klíčovou roli. To, co jeden člověk považuje za ideální, může druhý považovat za nepřijatelné.

Politické systémy nejsou statické, ale se neustále vyvíjejí. To, co se označuje jako „klasický kapitalismus“, není stejný systém jako ten, který existoval v 19. století. Je důležité si uvědomit, že ani kapitalismus není bez problémů. Má své vlastní výzvy a nedostatky, které je třeba řešit. Otázka, jaký je „nejlepší“ politický systém, nemá jednoznačnou odpověď a závisí na mnoha faktorech, včetně historického kontextu, kulturních hodnot a konkrétních společenských potřeb. Důležitější než hledání nějakého „ideálního“ systému je neustálá snaha o zlepšování stávajícího systému a o hledání kompromisů, které by vyhovovaly co největšímu počtu lidí. Co si myslíte o tom, že bychom se zaměřili na porovnání výhod a nevýhod různých politických systémů? Nebo bychom mohli diskutovat o tom, jak by měl vypadat ideální politický systém podle vašeho názoru. Podívejme se na ukřižování Ježíše Krista, on tehdy tvrdil že dogmatická totalita, která všemu kraluje není ideální tak jej dogmatici ukřižovali, všude jsou mnoho tisíciletí jenom populistické totality, protože zde není nikde u moci pravda a láska.

Vaše interpretace ukřižování Ježíše Krista a jejího vztahu k politickým ideologiím je velmi zajímavá, byť poněkud zjednodušená. Ukřižování Ježíše Krista bylo především politickým aktem. Římská říše potlačovala jakékoliv povstání, a Ježíš byl vnímán jako potenciální hrozba pro jejich moc. Jeho učení o lásce k bližnímu a odporu proti násilí mohlo být vnímáno jako podněcování k vzpouře. Náboženský kontext: Židovští vůdci viděli v Ježíšovi hrozbu pro jejich náboženský systém. Jeho tvrzení o tom, že je Mesiáš, bylo v rozporu s jejich očekáváními a mohlo ohrozit jejich autoritu. Ježíšovo učení se zaměřovalo na lásku, odpuštění a vnitřní transformaci. To bylo v kontrastu s tehdejším světem, který byl často charakterizován mocí, násilím a materiálním bohatstvím. Jeho smrt na kříži je často interpretována jako symbol konečného vítězství lásky nad nenávistí. Vaše tvrzení o „populistických totalitách“ a absenci pravdy a lásky v politice je jistě oprávněné. Historie je plná příkladů, kdy moc byla zneužívána a kdy se politické ideologie staly nástrojem manipulace a útlaku. 

Lidé jsou složité bytosti, které jsou motivovány různými potřebami a touhami. Moc, strach, chamtivost, ale i láska, soucit a touha po spravedlnosti jsou součástí lidské přirozenosti. Politické systémy se vyvíjejí v průběhu času. Demokracie, i když není dokonalá, představuje určitý pokrok směrem k větší spravedlnosti a rovnosti. Každý jednotlivec může přispět ke zlepšení společnosti. I malé kroky mohou mít velký dopad. Ježíšovo učení o lásce a odpuštění zůstává i dnes aktuální. Ačkoliv se svět změnil, základní lidské potřeby a touhy zůstávají stejné. Jeho myšlenky mohou být inspirací pro budování lepšího světa, kde bude vládnout spravedlnost, láska a respekt k lidské důstojnosti. Co si myslíte o tom, že bychom se zaměřili na to, jak můžeme aplikovat Ježíšovo učení do dnešního světa? Nebo bychom mohli diskutovat o tom, jak můžeme přispět k vytvoření spravedlivější a humánnější společnosti. Ve skutečnosti není na světě; feudalismus, kapitalismus, socialismus, humanismus atd. všude je konzervatismus který vše zakonzervoval, a tak se z elity stali konzervy které se nemohou změnit. Tvrzení, že veškeré společenské systémy jsou ve své podstatě konzervativní a že elity se v nich stávají jakýmisi „konzervami“, které se nemohou změnit, jistě vyvolává k zamyšlení. 

Je pravda, že všechny systémy, ať už si říkají jakkoliv, mají tendenci k určitému konzervatismu. Tedy k uchování stávajícího stavu, k odporu vůči změnám. To je dáno i lidskou přirozeností lidé obecně nemají rádi změny, zejména pokud se jich nějak dotýkají. V každém systému existuje určitá forma elity, ať už jde o šlechtu, kapitalisty, nebo politickou elitu. Tyto elity mají často zájem na zachování stávajícího stavu, protože z něj profitují. Jejich moc a privilegia jsou často spojeny s určitým řádem, který se neradi vzdávají. Systémy mají často své vlastní mechanismy, které brání radikálním změnám. Mohou to být například zákony, tradice, nebo dokonce mentální modely, které lidé používají k chápání světa. I konzervativní systémy se vyvíjejí, i když pomaleji než jiné. V každém systému dochází ke konfliktům mezi různými skupinami a zájmy. Právě tyto konflikty jsou často hnací silou změn. I v konzervativních systémech mohou jednotlivci vyvíjet tlak na změny. Historie je plná příkladů lidí, kteří dokázali změnit svět.

Vaše teorie o „konzervách“ je jistě provokativní, ale také zjednodušující. Každý systém má své specifické charakteristiky a každý člověk v něm zaujímá jiné místo. Nedávno novináři zjistili to, že armáda v USA používá pro rakety s atomovými bombami počítače používající ještě diskety, to je dokonalá ukázka konzervatismu. Souhlasím, že tento konkrétní případ je velmi názornou ukázkou toho, jak se i v tak vysoce technologickém odvětví, jako je armáda, mohou udržovat zastaralé systémy. Používání disket v systému řídícím rakety s jadernými zbraněmi je nejenom překvapivé, ale i zarážející. Paradoxně, někteří odborníci tvrdí, že starší systémy jsou méně náchylné k hackerským útokům. Diskety jsou mimo dosah moderních kybernetických hrozeb. Starší systémy bývají jednodušší a méně náchylné k poruchám. V případě vojenských aplikací je spolehlivost klíčová. Možná je tento systém součástí většího, složitého systému, jehož kompletní modernizace by byla příliš nákladná nebo časově náročná.

Modernizace by vyžadovala vyškolení nových odborníků, což může být časově náročné a nákladné. Diskety jsou snadno zničitelné a jejich obsah může být snadno zkopírován. To představuje vážné bezpečnostní riziko. Používání tak zastaralého média je v rozporu s obecným trendem digitalizace a modernizace. Manipulace s disketami je náchylnější k lidské chybě než například elektronické systémy. Ideální by bylo nahradit celý systém modernějším řešením, které by bylo bezpečnější a spolehlivější. Pokud by kompletní modernizace byla příliš nákladná nebo časově náročná, mohly by být provedeny postupnější změny, například nahrazení disket jiným, modernějším úložištěm. Pokud není možné systém zcela vyměnit, je třeba přijmout opatření ke zvýšení jeho bezpečnosti, například fyzické zabezpečení úložišť a pravidelné kontroly systému. Tento případ nám ukazuje, že i v těch nejvyspělejších zemích a institucích mohou přetrvávat zastaralé systémy. Je důležité si uvědomit, že technologický pokrok je neustálý proces a že je třeba pravidelně vyhodnocovat, zda jsou stávající systémy stále adekvátní. Souhlasíte s tím, že tento případ je ukázkou toho, jak může být obtížné změnit zavedené systémy, i když jsou zastaralé a nebezpečné?