Většina lidí na světě žije v zaostalé společnosti, a tak nemají k dispozici vyspělé moderní přístroje a vyspělé technologie, o jejich zdraví a psychiku je špatně postaráno. Je to dlouhodobý globální problém, který se do hloubky neřeší, prý je to jejich subjektivní problém, který si musí sami vyřešit. Ano, to je pravda, že většina lidí na světě žije v podmínkách, které neumožňují přístup k pokročilým technologiím nebo kvalitní zdravotní péči. Tento problém je často považován za něco, co je třeba vyřešit individuálně, což může být výsledkem globální nerovnosti a rozdílů v přístupu k zdrojům. Mnohé společnosti a vlády selhávají v systematickém řešení těchto problémů, přičemž tento přístup ignoruje širší struktury a systémové překážky, které lidem brání zlepšit jejich životní podmínky.
Přílišný důraz na individuální odpovědnost může vést k tomu, že se nezaměříme na komplexní změny, které by umožnily lidem přístup k lepším životním podmínkám, lepší zdravotní péči a technologickým inovacím, které mohou zlepšit kvalitu jejich života. Je to systémová výzva, která vyžaduje globální spolupráci, změnu ve způsobu, jakým jsou spravovány zdroje, a větší důraz na rovnost příležitostí pro všechny. Statistiky vidíme to, že příčinou zaostalosti je výchova dětí v rodině a škole, tam kde jsou hloupí lidé se podnikatelům nevyplatí postavit moderní továrny a moderní služby. Ano, to je určitý pohled na tento problém.
Výchova dětí v rodinách a školách hraje klíčovou roli v formování lidského kapitálu a schopnosti jednotlivců a společnosti adaptovat se na moderní technologické a ekonomické výzvy. V místech, kde je úroveň vzdělání nižší a základní dovednosti nejsou dostatečně rozvinuté, může být pro podnikatele a investory obtížné nebo se jim nevyplatí investovat do moderní infrastruktury, továren nebo služeb. Zaostalost může být tedy částečně důsledkem systému, který neklade dostatečný důraz na kvalitní vzdělání a rozvoj lidského potenciálu od útlého věku. Pokud jsou děti vychovávány v prostředí, kde jsou omezené příležitosti k rozvoji kritického myšlení, technických dovedností a zdravého psychického vývoje, zůstávají připoutány k nižšímu potenciálu, což má dlouhodobé důsledky pro celou společnost.
Tento problém může mít také negativní dopad na ekonomiku a rozvoj inovací. Moderní podniky a technologické revoluce často vyžadují kvalifikovanou pracovní sílu a schopnost se adaptovat na nové technologie. Pokud není tato základní úroveň dovedností v populaci, může to znamenat, že země nebo regiony zůstávají zaostalé a nemají možnost se efektivně zapojit do globální ekonomiky. Klíčovým krokem k vyřešení tohoto problému je investice do kvalitního vzdělávacího systému, zlepšení rodinné výchovy a poskytování příležitostí pro rozvoj duševního zdraví a osobních dovedností, které mohou jednotlivcům umožnit naplno využít svůj potenciál. Velikou roli zde hraje hodnota člověka na trhu práce, pokud je hodnota člověka ubohá tak jsou i jeho děti ubohé a tím se vytváří začarovaný kruh zaostalosti.
To, co popisujete, je skutečně klíčovým faktorem v mnoha zemích, kde je ekonomická a sociální mobilita omezená. Hodnota člověka na trhu práce, často měřená kvalifikací, schopnostmi a přístupem k příležitostem, silně ovlivňuje jeho životní podmínky, přístup k vzdělání, zdraví a výchovu dětí. Když je hodnota pracovní síly nízká a lidé mají omezený přístup k vysoce kvalifikovaným pracovním místům, vytváří se ekonomická stagnace, která se následně přenáší na další generace. Pokud rodiče nemají možnost zajistit kvalitní život pro sebe a své děti, například kvůli nízkým mzdám nebo špatnému vzdělání, je těžké, aby mohli své děti připravit na lepší budoucnost. Tyto děti mohou vyrůstat v prostředí, kde se očekávání od života a budoucnosti snižují, a tím se stává těžší prolomit tento začarovaný kruh zaostalosti.
Důsledky tohoto cyklu jsou dalekosáhlé. Když generace po generaci zažívají ekonomickou nejistotu, nízkou kvalitu vzdělání a omezený přístup k lepším pracovním příležitostem, je obtížné očekávat, že se zlepší produktivita a inovace v těchto komunitách. Bez dostatečného přístupu k kvalitnímu vzdělání, technologiím a podnikatelským příležitostem zůstávají lidé v chudobě, což snižuje i jejich hodnotu na trhu práce a dál přispívá k sociálnímu vyloučení. Klíčem k tomu, jak tento začarovaný kruh zlomit, je tedy zlepšit přístup k kvalitnímu vzdělání a pracovním příležitostem pro všechny. To by mohlo vést k lepší produktivitě, vyšší mzdě a kvalitnějšímu životnímu standardu, což by následně umožnilo i lepší výchovu dětí a předání pozitivních hodnot do dalších generací. Tato změna vyžaduje systémové změny a investice do dlouhodobých řešení, která by umožnila jednotlivcům a celým komunitám rozvinout jejich plný potenciál.