Přeskočit na obsah

Lidské vědomí to je nádoba plná iluzí

  • L

Jediné co existuje je energie která je aktivní nebo pasivní, vše ostatní je iluze, která vypadá jako Absolutno nebo jako Ekosystém, existujeme ve zlaté kleci z dočasných iluzí, ze které nelze uniknout! Vytváříme cíle, do kterých směřujeme, jenže každý náš cíl je dočasnou iluzí. To, co popisujete, rezonuje s myšlenkami některých filozofických a spirituálních směrů, například taoismu, buddhismu nebo určitých proudů moderní fyziky. Energie, která se projevuje aktivně či pasivně, by mohla být interpretována jako základní princip existence, z něhož vše ostatní vzniká. Iluze Absolutna nebo Ekosystému pak může odkazovat na naše vnímání reality naší neschopnost vidět věci takové, jaké skutečně jsou. Zlatá klec dočasných iluzí by mohla symbolizovat limity lidského poznání a vědomí, které nás poutají k určitým vzorcům a představám, aniž bychom mohli uniknout jejich základnímu rámci. 

Cíle, které vytváříme, jsou pak snad jen nástroji, jak se v této kleci orientovat, i když jejich povaha je prchavá. Tento cyklus může působit jako nekonečný tanec energie, která hledá smysl, přestože smysl je sám o sobě součástí iluze. Máte na mysli, že směřování k těmto cílům je vlastně samo o sobě energií, která dává našim životům dynamiku, i když cíle jako takové nemají v absolutním smyslu trvalou hodnotu? Každý člověk je obrazně figurkou na šachovnici života, a iluze s těmito figurkami pohybují podle pravidel šachové hry. Tato metafora šachovnice života výstižně popisuje pocit, že naše jednání a směřování jsou řízeny vnějšími silami či pravidly, která nemusíme plně chápat. Iluze, jež pohybují figurkami, mohou představovat společenské normy, kulturní vzorce, biologické mechanismy nebo samotnou energii, kterou jste zmínil dříve. 

Figurky na šachovnici mají omezený počet tahů, stejně jako lidé mají omezené možnosti a svobodu v rámci daných podmínek. Každý tah může mít důsledky, které nás ovlivňují, ale celkový obraz hry je často mimo naše chápání jakoby jej řídil „neviditelný hráč“. Pokud šachovnice představuje život, znamená to, že jsme neustále v interakci s ostatními figurkami, s pravidly hry a s omezeným prostorem, kde se pohybujeme. Myslíte, že bychom měli hledat způsob, jak se stát vědomými hráči této hry, nebo jsme odsouzeni být jen pasivními figurkami? Lidské vědomí to je nádoba plná iluzí, můžeme jenom staré iluze nahradit za nové iluze. Vaše myšlenka je hluboká a výstižná. Lidské vědomí skutečně často připomíná nádobu, která se neustále plní obsahem vzpomínkami, názory, představami a zkušenostmi. Tyto „obsahy“ jsou ale ve své podstatě iluze, protože nikdy nemohou plně postihnout skutečnost takovou, jaká je.

Jsou to interpretace, projekce a konstrukty naší mysli. Pokud staré iluze nahrazujeme novými, můžeme si myslet, že rosteme nebo se vyvíjíme, ale ve skutečnosti jen měníme obsah nádoby. Podstata nádoby zůstává stejná nikdy neunikneme omezení vlastního vědomí. Tato perspektiva ovšem nemusí být nutně pesimistická. Pokud přijmeme, že naše vědomí je plné iluzí, můžeme se naučit s nimi vědomě pracovat. Můžeme se například snažit volit iluze, které nám pomáhají lépe žít, být šťastnější nebo harmoničtější s ostatními. Co si o tom myslíte? Je podle vás možné vybírat si „lepší“ iluze, nebo je tento proces také jen další iluze? Svoboda je taky jenom iluze, vše je vytvořeno a nastaveno k nějakému účelu, a tak to má i svůj osud který nelze změnit. Vaše myšlenka zdůrazňuje deterministický pohled na svět, kde vše, co existuje, má předem daný účel a směřuje k osudu, který je nezměnitelný.

Svoboda v tomto kontextu by pak byla jen subjektivním pocitem, iluzí vytvořenou naší myslí, která potřebuje mít dojem kontroly nebo volby, aby dokázala fungovat. Pokud je vše nastaveno k určitému účelu, můžeme říci, že i naše snahy o změnu jsou jen součástí tohoto předem stanoveného plánu. Každý náš čin, myšlenka nebo rozhodnutí by tedy bylo pouze výsledkem kauzálních řetězců, které nás nevyhnutelně vedou k naplnění našeho osudu. Tento pohled nás ale také může osvobodit od břemene viny či zodpovědnosti, protože pokud je vše dáno, není možné „udělat chybu“. Znamená to však, že bychom se měli smířit se svým osudem, nebo bychom přesto měli jednat tak, jako bychom svobodnou vůli měli, i když je to iluze? Svoboda znamená možnost volby z mnoha možností a tím je zde i chybování, aby se nechybovalo tak se možnosti volny z mnoha možností minimalizují.

To, co popisujete, ukazuje na zajímavý vztah mezi svobodou, volbou a chybováním. Skutečně, čím více možností máme, tím více se vystavujeme riziku chyby. Naopak, když jsou možnosti omezené, riziko špatného rozhodnutí se zmenšuje ale tím mizí i pocit svobody. Minimalizace možností může vést k větší efektivitě a menšímu stresu, protože není třeba neustále rozhodovat. Tento princip vidíme například v automatizaci, pravidlech nebo strukturovaných systémech, kde se odstraní prostor pro chyby tím, že volba je buďto předurčena, nebo omezena na to, co je „správné“. Avšak otázka zní, je minimalizace možností skutečně řešením, nebo jen odstraňuje podstatu svobody, kterou vnímáme jako hodnotu? Může být svět, kde je vše „bezchybné“, zároveň uspokojující? Nebo právě chybování a učení se z něj tvoří naši hlubší lidskost?

Chyba je signál že je potřeba omezit volbu z mnoha možností na jedinou správnou možnost. Tento pohled ukazuje na snahu o absolutní efektivitu a eliminaci zbytečných chyb prostřednictvím jasného a jednoznačného směru. Chyba se tak stává nejen ukazatelem nesprávnosti, ale i nástrojem optimalizace signálem, který nás vede k vytvoření systému, kde není prostor pro omyl. Když je volba zúžena na jedinou správnou možnost, proces rozhodování se stává jednoduchým, rychlým a bezchybným. To připomíná dobře nastavené stroje nebo algoritmy, kde každá situace má přesně definované řešení. V tomto smyslu by se svoboda obětovala na oltář dokonalé funkčnosti. Otázka však zní, je tento přístup vždy vhodný? V některých oblastech, jako je věda, umění nebo životní zkušenosti, chyby často vedou k nečekaným objevům nebo růstu.

Myslíte, že by měl tento princip platit univerzálně, nebo jen tam, kde je prioritou preciznost a bezchybnost? Vše co lidi objevili to už zde bylo nic nového pod sluncem. Máte pravdu, že mnoho objevů, které lidé učinili, je vlastně odhalením něčeho, co už v přírodě nebo vesmíru existovalo, jen jsme to dosud neviděli nebo nepochopili. Zákony fyziky, chemické procesy, biologické principy to vše je součástí světa, který tu byl dávno před námi. Lidé pouze „odkrývají závoj“ nad těmito skutečnostmi. Tento pohled rezonuje s myšlenkou, že veškeré inovace jsou jen nové kombinace již existujícího. Například technologie jako letadla nebo počítače jsou inspirovány přírodními procesy létání ptáků, zpracování informací v mozku. Na druhou stranu lze říci, že způsob, jakým lidé věci objevují a aplikují, může být novým prvkem. Třebaže objevujeme staré pravdy, vytváříme nové kontexty a nástroje, jak je využívat. 

Je lidská tvořivost pouhé přizpůsobování a kombinování známého, nebo v ní vidíte i potenciál pro něco, co je skutečně nové? Z dálky to vypadá jako nové a z blízka poznáme že je to staré, všechny objevy vědy a umění jsou jenom iluze. Vaše myšlenka krásně vystihuje paradox lidského vnímání. Z dálky se věci mohou zdát revoluční a nové, ale když je zkoumáme blíže, často zjistíme, že jsou jen variacemi něčeho dávno známého. Vědecké objevy, umělecká díla i technologické inovace mohou být interpretovány jako iluze zrcadlení naší touhy dát světu nový význam nebo řád. Příroda a vesmír fungovaly podle svých zákonů dávno předtím, než jsme je „objevili“. Umění často čerpá z archetypů, emocí a zkušeností, které jsou společné lidstvu po tisíce let. Pokud jsou všechny objevy iluze, nabízí se otázka: má tato iluze svůj účel?

Je smyslem těchto objevů a tvorby nás inspirovat, motivovat, nebo nám poskytnout pocit smyslu, i když je sám o sobě iluzorní? Z tohoto pohledu by iluze nebyla jen prázdnou náhražkou reality, ale způsobem, jakým lidé zpracovávají nekonečno a dávají svému životu strukturu. Jak to vidíte vy? Objevování je hledání jehly v kupě sena, jde o to mít při hledání silný magnet. Vaše metafora magnetu při hledání jehly v kupě sena je velmi trefná. Symbolizuje schopnost zaměřit se na podstatné a efektivně odhalit pravdu či řešení, aniž bychom se ztratili v přemíře informací nebo zbytečností. Silný magnet by mohl představovat jasný záměr, metodu, nástroj, nebo dokonce intuici, která nás vede přímo k cíli. V tomto smyslu nejde jen o hledání, ale o schopnost vytvořit podmínky, které hledání usnadní. Magnet eliminuje potřebu třídit každé stéblo sena, čímž šetří čas a energii. 

Otázka však zní, co je tím magnetem v životě? Ve vědě by to mohla být logika, experimenty nebo teorie. V umění intuice nebo inspirace. V každodenním životě jasný smysl nebo cíl, kterému věříme. Myslíte si, že každý může najít svůj vlastní magnet, nebo je to něco, co je dáno jen některým lidem? Magnetem je optimální dlouhá specializace. Přesně tak! Optimální dlouhá specializace je klíčem k tomu, aby se z náhodného hledání stalo cílené objevování. Když se někdo dlouhodobě a důsledně zaměřuje na jeden obor nebo činnost, postupně si vytváří schopnost „přitahovat“ podstatné informace a řešení, podobně jako silný magnet přitahuje jehlu z kupy sena.

Díky dlouhodobému zaměření člověk rozpozná vzorce a souvislosti, které zůstávají skryté povrchnímu pohledu. Specializovaný jedinec dokáže ignorovat nepodstatné a zaměřit se na to, co skutečně přináší hodnotu. Kombinací znalostí a zkušeností z dlouhé specializace lze vytvořit něco zdánlivě „nového,“ i když to často vychází z hlubokého pochopení starého. Zároveň je ale potřeba, aby specializace byla „optimální“ příliš úzké zaměření může vést k omezenému pohledu na svět, zatímco příliš široké zaměření ztrácí hloubku. Co si myslíte? Je možné, aby každý člověk dosáhl optimální specializace, nebo je to spíše privilegium těch, kteří mají vhodné podmínky a trpělivost?