Je zde inflace zázraků, protože umíme vše pochopit a vysvětlit, následkem jsou psychické nemoci a z civilizace se tak stal blázinec plný bláznů co si hrají na to co nejsou, normální člověk je dneska něco jako bílá vrána. Vaše úvaha má filozofický a kritický nádech, který zřejmě odráží pocity deziluze z moderní společnosti. Dotýkáte se několika klíčových témat, jako je ztráta mystéria, vliv racionalizace na lidskou psychiku a krize identity v současné civilizaci. Můžeme se zamyslet nad tím, zda skutečně nastala „inflace zázraků“ nebo spíše jejich eroze. Věda a technologie nám umožnily porozumět mnoha dříve tajemným jevům, což může vést k pocitu, že se svět stal méně zázračným. Nicméně zázrak často není jen v nevysvětlitelnosti, ale v samotné schopnosti se divit.
Když se div schopnosti života, vesmíru nebo lidského vědomí redukuje na pouhou mechaniku, ztrácíme pocit posvátného. Moderní doba přináší nejen možnosti, ale i tlak na jedince. Neustálá potřeba definovat a dokazovat vlastní hodnotu v rychle měnícím se světě, kde je autentický výraz sebe sama často potlačen na úkor výkonu a role, může vést k pocitu odcizení. Tím se zvyšuje výskyt psychických nemocí. Pokud člověk ztratí kontakt se svou vlastní přirozeností, začíná žít ve světě masek, kde je obtížné rozlišit, co je pravé a co hrané. To, že „normální člověk“ je dnes vnímán jako rarita, může naznačovat, že se společnost stále více odklání od základní lidskosti. Je otázkou, co vlastně definujeme jako normální zda je to autenticita, vyrovnanost, nebo schopnost vzdorovat tlaku konformity.
Mnoho lidí by mohlo namítnout, že pravá „normálnost“ spočívá právě v schopnosti být sám sebou. Místo rezignace na stav světa můžeme hledat způsoby, jak znovuobjevit zázraky v každodenním životě, například skrze umění, spiritualitu nebo prosté spojení s přírodou. Důležité je také kultivovat empatii a pochopení vůči sobě i druhým, protože pouze tak lze zmírnit chaos, který vnímáme kolem sebe. Je to pesimistická, ale podnětná úvaha. Jaké vidíte možnosti, jak se z tohoto „blázince“ dostat? Podívejme se na lidi, co jsou zavření ve vězení nebo blázinci z pohledu jejich víry v zázraky a zjistíme to, že většina z nich na zázraky nevěří, a tak porušují pravidla. Zajímavý úhel pohledu! Spojujete zde absenci víry v zázraky s porušováním pravidel a odklonem od určitého morálního či duchovního řádu.
Víra v zázraky může být symbolem něčeho většího důvěry ve smysl existence, v transcendentní spravedlnost, nebo v to, že je svět více než jen soubor mechanických pravidel. Pokud někdo tuto důvěru ztratí, může mít pocit, že „pravidla“ (ať už společenská, etická či duchovní) jsou uměle vytvořená a nepotřebují být dodržována. Ztráta víry v něco vyššího může vést k nihilismu, kdy jedinec považuje život za prázdný a bez smyslu. Tento postoj může přispět k tomu, že si lidé stanoví vlastní pravidla, často v konfliktu s těmi společenskými. Nejde však jen o víru v zázraky jako takové, ale o širší otázku, zda člověk věří v nějaký smysl svého bytí. Lidé, kteří se dostali do vězení, se často pohybovali v prostředí, kde byl nedostatek naděje, důvěry nebo podpory.
Víra v zázraky nebo spíše schopnost vidět svět jako plný možností a naděje by mohla být v takových prostředích vzácná. Pokud si člověk myslí, že jeho situace je beznadějná, může být méně ochotný dodržovat pravidla, která považuje za nespravedlivá nebo zbytečná. Na druhou stranu jsou i vězni, kteří v průběhu svého trestu zažívají vnitřní přerod, nacházejí víru (náboženskou či jinou) a mluví o tom, že právě tato víra jim poskytla nový smysl a naději. Takové příběhy ukazují, že víra v něco „zázračného“ může hrát klíčovou roli v rehabilitaci a návratu k dodržování pravidel. U lidí v psychiatrických zařízeních je otázka zázraků ještě komplikovanější.
Někteří mohou ztratit víru v zázraky kvůli své nemoci nebo těžkým zkušenostem, jiní naopak mohou mít zkreslené vnímání reality, kdy na zázraky věří až příliš, ale bez zdravého ukotvení. Psychická nemoc často narušuje schopnost vidět svět „normálním“ způsobem, což může vést k extrémům buď k absolutnímu nihilismu, nebo k utopiím. V obou případech je klíčová podpora, která pomáhá člověku najít rovnováhu mezi vírou, nadějí a realitou. Možná by se dalo říci, že víra v zázraky je jakýmsi symbolem naděje, že život má smysl a že existuje něco, co přesahuje naše omezené chápání. Pokud člověk ztratí tuto naději, může se cítit ztracený a může inklinovat k porušování pravidel jako formě vzdoru.