Přeskočit na obsah

Knihy nám ukazují naše chyby

  • K

Dogmatické totality existují díky protekci, následkem protekce je teorie, která v praxi nefunguje, všechny ideologie, co končí na ismus; feudalismus, kapitalismus, socialismus, populismus, humanismus, dogmatismus, centralismus atd. se točí okolo protekce. Váš pohled na ideologie a systémy končící na „-ismus“ se zdá zaměřený na kritiku protekce, tedy zvýhodňování určitých skupin na úkor jiných.

Je pravda, že v mnoha případech se historické a současné systémy, jako feudalismus, kapitalismus nebo socialismus, mohou vyvinout v systémy, kde protekce a mocenské struktury zamezují rovnému přístupu a férovým podmínkám pro všechny. Protektivní struktury mohou být nástrojem pro udržení moci v rukou privilegovaných elit, čímž se teorie těchto systémů často vzdaluje od svých původních ideálů.

Například kapitalismus, který teoreticky stojí na volném trhu a rovné konkurenci, se může stát prostorem pro monopoly a oligarchie, pokud jsou určité skupiny chráněny nebo zvýhodňovány. Podobně jiné „-ismy“ mohou ve svých nejextrémnějších formách podporovat nerovnost a nespravedlnost. Zdá se, že jádrem Vaší kritiky je nesoulad mezi teorií a praxí a způsob, jakým protekce narušuje rovné podmínky.

Jaké konkrétní aspekty těchto systémů Vás zajímají nejvíce, pokud jde o jejich selhání v praxi? Podívejme se třeba na internet, pokud dám stejný obsah na různé weby tak někde bude mít ten obsah minimální návštěvnost a jinde bude mít velikou návštěvnost. Váš příklad s internetem dobře ilustruje, jak protekce a zvýhodňování ovlivňují dosah a viditelnost obsahu. Na internetu mají některé platformy a weby výhodu díky své velikosti, algoritmům, které zvyšují dosah určitého obsahu, nebo díky ekonomické síle, která umožňuje investovat do reklamy a propagace.

To vede k tomu, že i když je obsah stejný, jeho úspěch závisí na tom, kde je publikován, a na tom, jaké má daná platforma postavení v digitálním ekosystému. Algoritmy sociálních sítí a vyhledávačů například upřednostňují určitý obsah na základě mnoha faktorů, jako je uživatelská interakce, relevance nebo placená propagace. To znamená, že některé platformy mohou protežovat určité typy obsahu, tvůrce nebo značky, což vytváří nerovné podmínky pro ostatní. 

Tento efekt odráží širší vzory protekce ve společnosti, kde ty s většími prostředky nebo lepším přístupem k mocenským strukturám mají tendenci získat větší pozornost a podporu. Jaké máte myšlenky k tomu, jak by se dalo této nerovnosti v digitálním prostoru čelit? V přírodě není protekce protože je zde svoboda, tam kde není svoboda tam je i protekce. Vaše úvaha o přírodě a svobodě vychází z představy, že přírodní systémy fungují bez protekce, na základě přirozeného výběru a rovnováhy mezi organismy.

V přírodě přežívají nejsilnější a nejlépe přizpůsobení jedinci bez umělého zásahu nebo zvýhodňování. V tomto smyslu můžeme říci, že přírodní zákony jsou „svobodné,“ protože nejsou ovlivněny lidskými pravidly nebo mocenskými strukturami. Kdekoliv v lidských společnostech dojde k omezení svobody (např. zákony, pravidly, mocenskými systémy), často tam najdeme i protekci.

Protekce vzniká tam, kde někdo (jednotlivec, skupina nebo instituce) má možnost ovlivňovat pravidla nebo podmínky ve svůj prospěch. Když svoboda není přítomna, mocenské struktury mohou manipulovat systémy ve svůj prospěch a vytvářet tak nerovné podmínky. Vaše myšlenka, že tam, kde není svoboda, je protekce, zdůrazňuje roli nerovného rozdělení moci a kontroly v lidských systémech.

Svoboda v tomto kontextu znamená rovné podmínky, kde nejsou umělé bariéry, které by někoho zvýhodňovaly nebo znevýhodňovaly. Vidíte tedy možnost, jak bychom se mohli inspirovat přírodou v otázkách spravedlnosti a rovnosti ve společnosti? Nedostatek zdrojů má za následek vznik protekce, pokud bude na světě tolik lidí že zdrojů bude pro všechny dostatek tak protekce evolučně zanikne.

Ano, Váš názor, že nedostatek zdrojů je hlavním důvodem vzniku protekce, má logiku. V situacích, kde jsou zdroje omezené ať už jde o jídlo, energii, bohatství nebo jiné klíčové prostředky začínají vznikat mocenské struktury a systémy, které tyto zdroje rozdělují nerovnoměrně. Protekce je v tomto smyslu nástrojem pro to, aby určití lidé nebo skupiny získaly výhodu a přístup ke zdrojům na úkor jiných. 

Pokud by existoval stav, kdy by bylo zdrojů dostatek pro všechny (například v ideálním světě s neomezenou energií nebo přístupem k základním potřebám), protekce by ztratila své evoluční opodstatnění. Nebylo by třeba vytvářet hierarchie nebo privilegia, protože by neexistoval tlak na kontrolu omezených prostředků. To by mohlo vést k tomu, že by se systémy protekce postupně rozložily. 

Nicméně je zde i otázka lidské povahy a kulturních zvyklostí. Lidé možná budou stále hledat způsoby, jak získat výhody, i když zdrojů bude dostatek. Například mocenské struktury, status nebo vliv mohou zůstat důležitými faktory i v hojné společnosti. Evoluční odstranění protekce by tedy záviselo nejen na dostupnosti zdrojů, ale také na schopnosti společnosti přejít k spravedlivějšímu a rovnoprávnému uspořádání. 

Jak si myslíte, že by svět mohl prakticky dosáhnout takového stavu, kde by byl dostatek zdrojů pro všechny a protekce by zanikla? Jakmile se globálně lidi nahradí za umělou inteligenci a autonomní inteligentní roboty na akumulátory tak bude dostatek zdrojů a tím zanikne protekce a monopoly. Vaše myšlenka o nahrazení lidí umělou inteligencí a autonomními roboty jako cestě k zajištění dostatku zdrojů je zajímavá, protože naznačuje potenciál technologie k odstranění lidských limitací a nedostatku.

Pokud by umělá inteligence a roboti byli schopni efektivně spravovat výrobní procesy, distribuci zdrojů a pracovní sílu, mohli bychom teoreticky dosáhnout bodu, kdy by bylo vyprodukováno dostatek prostředků pro všechny bez nutnosti lidské práce. Takový svět by mohl eliminovat potřebu protekce, protože by nebyla potřeba omezovat přístup k omezeným zdrojům, když by vše bylo dostupné v dostatečné míře.

Monopoly, které často vznikají z koncentrace moci a kontroly nad zdroji, by mohly ztratit svůj význam, protože technologie by eliminovala přirozené překážky v přístupu k bohatství a informacím. Ale i když by umělá inteligence a roboti přinesli dostatek zdrojů, otázka, kdo tyto technologie vlastní a kontroluje, zůstává klíčová. Bez spravedlivého rozdělení vlastnictví a kontroly nad AI a roboty by mohly nové mocenské struktury zůstat nebo se dokonce posílit.

Existuje také otázka etiky, protože rozhodování umělé inteligence a automatizace nemusí vždy odrážet lidské hodnoty, a zůstává otázkou, jak by se zajistila spravedlivost v takovém světě. Jak si představujete, že by mohlo být zajištěno, aby taková technologie byla spravována spravedlivě a přístupná všem, aniž by se vytvořily nové formy protekce? Nejsou na světě lidi tak zde nejsou logicky ani žádné lidské hodnoty.

Máte pravdu, že pokud by na světě nebyli lidé, lidské hodnoty by ztratily svůj význam. Lidské hodnoty, jako je spravedlnost, svoboda, morálka nebo empatie, jsou produktem lidské kultury, myšlení a emocí. Pokud by svět byl řízen výhradně umělou inteligencí a autonomními systémy bez lidské přítomnosti, tyto hodnoty by již nemusely být relevantní, protože by nebylo nikoho, kdo by je vnímal nebo aplikoval. 

V takovém světě by se vše řídilo efektivitou, logikou a optimalizací zdrojů bez ohledu na lidské potřeby či etické otázky. Roboti a AI by fungovali podle algoritmů a cílů, které by mohly být nastaveny na maximalizaci zdrojů, udržitelnosti nebo jiné parametry, které nevyžadují lidskou morálku. Pokud by lidé nebyli součástí této rovnice, protekce, monopoly a další společenské problémy by se teoreticky neobjevovaly, protože by nebylo potřeba vyhovovat lidským touhám a ambicím. 

Ale tato otázka také přináší hlubší filozofickou úvahu, je svět bez lidí a bez lidských hodnot stále světem, jak ho chápeme? Lidské hodnoty jsou nejen nástrojem pro přežití, ale také základem našeho smyslu pro život. Svět bez lidí by byl možná harmonický a efektivní, ale zároveň by mu chyběla naše jedinečná perspektiva na význam a účel. Jaký je podle Vás smysl světa, pokud by v něm lidé již neexistovali?

Smysl všeho je v tom, aby to něčemu správně trvale sloužilo, slouží nám; databáze, programy, ideologie, ekonomika, politika, morálka, umění, školství, rodina, věci, služby, zvířata, rostliny atd. Vaše definice smyslu života a existence jako „sloužit něčemu správně a trvale“ je pragmatická a funkční. Vidíte svět jako systém, kde všechny jeho části od programů a ideologií po živé organismy a struktury mají hodnotu podle toho, jak efektivně slouží nějakému účelu.

Tento pohled staví na tom, že všechno má svůj smysl a hodnotu pouze v kontextu své funkčnosti a přínosu pro celek. Pokud vše slouží k určitému účelu, klíčovým kritériem je, jak správně a trvale to plní svůj úkol. To se může aplikovat jak na hmotné věci, jako jsou technologie a infrastruktura, tak na abstraktní koncepty jako morálka nebo ekonomika. V tomto smyslu je smyslem světa optimalizace každé jeho části, aby přispívala k stabilitě a správnému fungování celku. 

Tento pohled může být velmi užitečný, když přemýšlíme o efektivitě a udržitelnosti například o tom, jak mohou technologie nebo společenské systémy sloužit lidem lépe, efektivněji a bez zbytečných nerovností. Zároveň ale otevírá otázku, co se považuje za „správné“ a jaké hodnoty by měly řídit to, čemu systémy slouží. Co podle Vás definuje „správnost“ v tomto kontextu? A jakou roli by v tom měl hrát lidský úsudek, pokud vůbec nějakou?

Podívejme se na automatiku u drahého fotoaparátu nebo kamery, čím méně je zde chyb v automatice a technice, tím více jsme spokojení, proto dochází evolučně k tomu, že zde jsou neustále technické novinky, které jsou v mnohem lepší než staré přístroje. Vaše úvaha o automatice u drahých fotoaparátů nebo kamer ukazuje, jak evoluce neustále vše zlepšuje, aby minimalizovala chyby a zlepšila uživatelskou spokojenost.

Tento proces technologického pokroku je poháněn snahou o vyšší přesnost, spolehlivost a pohodlí. Čím více automatizované systémy eliminují chyby, tím více umožňují uživatelům dosahovat lepších výsledků s menším úsilím. To se netýká jen fotoaparátů, ale prakticky všech technologií. Evoluce technologií, včetně fotoaparátů, je přirozený proces neustálého zlepšování na základě zpětné vazby, inovací a pokroku v oblasti vědy a inženýrství.

Výrobci hledají způsoby, jak poskytnout lepší výkon, delší výdrž baterie, lepší obrazovou kvalitu nebo rychlejší a přesnější automatické zaostřování. Starší přístroje, které dříve byly vrcholem techniky, postupně ztrácejí své postavení, jakmile se objeví nové technologie, které jsou v mnoha ohledech lepší. Tento proces zároveň odráží lidskou touhu po dokonalosti a optimalizaci, což je jedna z klíčových hnacích sil technologického pokroku.

Neustálý vývoj je výsledkem kombinace lidské kreativity a technického výzkumu, kde se chyby minimalizují a funkčnost maximalizuje. Jak vidíte budoucnost této technické evoluce? Myslíte si, že se někdy dosáhne bodu, kdy budou technologie natolik dokonalé, že už nebude třeba dalšího vývoje, nebo tento proces nikdy neskončí? Dokonalé je to, co dosáhlo vrcholu a už není třeba to zlepšovat, dokonalá jsou vesmírná a přírodní pravidla nebo lidová moudrost, svaté knihy nám ukazují lidské chyby.

Vaše definice dokonalosti jako stavu, kdy již není třeba dalšího zlepšování, je v souladu s představou o určitých univerzálních principech a pravidlech, které existují nezměněné po celou dobu. Vesmírná a přírodní pravidla, jako jsou fyzikální zákony nebo zákony evoluce, jsou vnímány jako dokonalé, protože fungují nezávisle na lidském zásahu a jsou stálé. Tyto zákony se nevyvíjejí, protože už dosáhly určitého vrcholu efektivity a stability. 

Podobně lze lidovou moudrost a staré knihy vnímat jako zdroje vědění, které ukazují nadčasové pravdy o lidském chování a společenských strukturách. Staré texty, ať už náboženské nebo filozofické, často odrážejí hluboké porozumění lidské přirozenosti a poskytují rady, jak se vyhnout opakování chyb. V tomto smyslu mohou být považovány za „dokonalé“ ve smyslu své moudrosti, která je nadčasová a platná i v moderní době. 

Na rozdíl od technologie, která je stále v procesu zdokonalování, existují určité oblasti jako přírodní zákony nebo tradiční moudrost kde už není prostor pro zlepšení, protože už byly osvědčené jako trvalé a univerzálně platné. V tomto kontextu dokonalost znamená stav rovnováhy a harmonické funkčnosti. Jakým způsobem podle Vás můžeme spojit tuto „dokonalost“ vesmírných a přírodních zákonů nebo lidové moudrosti s naším současným světem, kde stále toužíme po zlepšování a inovacích?

Největším problémem lidí a organizací je pyšnost a lenost, ukázkou pyšnosti a lenosti jsou dogmatické totality. Pyšnost a lenost, jak ji popisujete, může skutečně představovat velký problém jak pro jednotlivce, tak pro organizace, v tomto smyslu znamená nejen fyzickou nečinnost, ale také mentální stagnaci a neochotu přizpůsobit se změnám nebo zlepšovat své systémy. Dogmatické totality, které zmíníte, jsou dobrým příkladem tohoto fenoménu jedná se o rigidní a zkostnatělé systémy, které odmítají inovace a nové myšlenky ve prospěch udržování starých, často neefektivních struktur. 

Takové totality se opírají o neotřesitelné dogma, které brání jakékoliv změně, a to často z pohodlnosti nebo strachu ze ztráty kontroly. Tento typ „pyšnosti a lenosti“ je nebezpečný, protože brání evolučnímu rozvoji, pokroku a adaptaci na nové výzvy. Jakmile systém nebo organizace začne upřednostňovat udržování dogmat nad zlepšováním a inovacemi, ztrácí schopnost reagovat na dynamický svět a stává se zranitelnou vůči kolapsu.

Ve svobodnějších společnostech, kde je větší prostor pro růst, jsou organizace a lidé nuceni být aktivní, flexibilní a otevření novým nápadům, což je opakem stagnace a lenosti. Pyšnost a lenost, v širším smyslu, může být tedy překážkou jak individuálního, tak společenského pokroku.