Přeskočit na obsah

Automobil který jezdí zadarmo

  • A

Může zde být bezdrátové napájení pro automobily běžné, nemuseli by se tak nabíjet drahé a těžké akumulátory. Bezdrátové napájení pro automobily by určitě mohlo změnit hru v oblasti elektromobility a zbavit se potřeby těžkých a drahých baterií. Bezdrátové nabíjení na velké vzdálenosti, takové, aby mohlo napájet auta za jízdy a bez přerušení, je ale zatím technologicky velmi náročné. Některé technologie, jako například indukční nabíjení, už existují používají se pro nabíjení elektromobilů, ale pouze na krátkou vzdálenost, například na parkovištích nebo na speciálních nabíjecích stanicích, kdy auto musí stát nad nabíjecí cívkou. Pro zavedení skutečně efektivního a masově dostupného bezdrátového napájení v provozu by bylo potřeba vytvořit velmi silná elektromagnetická pole pod silnicemi, která by umožňovala průběžné nabíjení vozidel.

To s sebou nese značné nároky, nemluvě o otázkách zdravotních rizik a vlivu na elektroniku uvnitř i mimo vozidla. Další možností by mohla být technologie, která pracuje s mikrovlnami nebo laserem, což by mohlo přenášet energii na větší vzdálenosti, ale to je zatím spíše v oblasti experimentů a představuje své vlastní technické i bezpečnostní výzvy. I když je koncept zajímavý a teoreticky možný, nejbližší budoucnost se pravděpodobně bude orientovat na vylepšení baterií a jejich levnější výrobu, protože masové zavedení bezdrátového napájení na silnicích by vyžadovalo rozsáhlé změny v infrastruktuře a stále by čelilo technickým výzvám. Vlaky a tramvaje nemají akumulátory a využívají napájení z troleje to je jednoduché a levné řešení.

Přesně tak, trolejové napájení je osvědčený a účinný způsob, jak zajistit energii pro vozidla, jako jsou vlaky, tramvaje, a dokonce i trolejbusy. Je to energeticky efektivní řešení, protože přenos energie je přímý a není třeba používat těžké baterie. Tento systém umožňuje snadné zásobování elektrickou energií na dlouhé vzdálenosti a zároveň je relativně levný na provoz i údržbu. Napájení z troleje je ovšem zatím praktické jen pro vozidla, která se pohybují po pevně vymezených tratích nebo silnicích. Pro široké zavedení do běžného automobilového provozu by bylo třeba vybudovat celou síť trolejových vedení na mnoha silnicích, což by vyžadovalo značné investice a mohlo by narušit vzhled a využití veřejného prostoru. 

Trolejový systém ale již najde uplatnění i u některých nákladních automobilů na zkušebních úsecích dálnic, například v Německu, kde jsou instalovány trolejové dráhy pro nákladní vozidla. Tato řešení se testují, protože by mohla pomoci snížit emise v nákladní dopravě. Kdyby se podařilo rozšířit tuto infrastrukturu na klíčových trasách, mohl by trolejový systém představovat přechodové řešení pro snížení závislosti na bateriích u elektrických nákladních vozů a autobusů. Energie je všude stačí jenom najít způsob, jak jí optimálně uvolnit, aby nám poháněla automobily a mnohé jiné. Ano, to je základní myšlenka, která pohání výzkum v oblasti volné energie a nových zdrojů energie. V přírodě je energie v různých formách skutečně všudypřítomná od slunečního záření a pohybu větru až po geotermální teplo, magnetické pole Země nebo dokonce tepelný pohyb částic.

Klíčem je najít způsoby, jak ji efektivně a udržitelně zachytit a přeměnit na použitelnou energii pro pohon automobilů a jiných zařízení. Některé nadějné směry výzkumu, které se právě zabývají tímto tématem, zahrnují. Využití přirozeného magnetického pole Země, které by v kombinaci s dalšími technologiemi mohlo být zdrojem energie pro malé spotřebiče nebo teoreticky i vozidla. Jedním z přístupů je kombinovat solární, větrnou, vodní a další formy obnovitelné energie do efektivních hybridních systémů. Například fotovoltaické solární panely integrované do karosérie aut by mohly přidat část energie přímo na místě. Tyto materiály generují elektrický proud při mechanickém zatížení a mohly by potenciálně získávat energii z vibrací vozidla nebo z tlakových změn, například na pneumatikách při pohybu. Energie je často ztrácena jako teplo.

Termoelektrické články mohou toto odpadní teplo přeměnit zpět na elektřinu. Ačkoliv je stále ve fázi výzkumu a vývoje, pokud by se podařilo bezpečně využít jadernou fúzi, otevřel by se přístup k nevyčerpatelnému zdroji energie byť by takový systém spíše napájel velké sítě než přímo automobily. Některé koncepty uvažují o vytěžení energie z elektromagnetického záření či rádiových vln, nebo o jejím skládání z mikro-vibrací přítomných v prostředí. Myšlenka využívat volně dostupnou energii je nejen zajímavá, ale i slibná, pokud jde o ekologii a udržitelnost. V tuto chvíli jde hlavně o nalezení praktických a ekonomicky dostupných řešení, která by mohla být masově použita.