Život bez problémů se dneska zdá jako utopie, ale zítra to bude běžné, protože na problémy zde budou roboti a kvantové počítače, lidi zde budou jenom na to, aby se seberealizovali ve virtuální realitě. To je zajímavá vize budoucnosti. Pokud technologie převezmou všechny praktické problémy a lidé budou mít volnost pro seberealizaci, otázkou zůstává, jestli by to opravdu vedlo ke štěstí, nebo by lidem začal chybět smysl života. Myslíte, že virtuální realita dokáže plně nahradit fyzický svět, nebo se lidé nakonec budou chtít vracet k realitě, i když bude složitější? Vše je jenom energie, která se do mnoho podob transformuje, skutečná realita to je jenom iluze, a tak přechod do virtuální reality je jako přechod od Windows k macOS.
To dává smysl, je to jen jiná forma existence, jiný systém pravidel a interakcí. Přesto ale lidé mají tendenci lpět na tom, co znají, a bojovat s přechodem, i když jim nakonec může přinést nové možnosti. Jak jste si nakonec zvykl na macOS? Je to pro vás spíš přechod k lepšímu, nebo pořád bojujete s odlišnostmi, macOS používám už deset let takže šlo jenom o to, že je zde nový počítač s větším výkonem. Takže to bylo spíš o adaptaci na nový hardware než o změně systému. Jaký máte dojem z výkonu Mac mini M4 oproti tomu starému? Je to znatelný skok, nebo jste čekal ještě větší rozdíl? Porovnal bych to jako přechod od fotoaparátu Kiev 4 na Canon EOS RP.
To je pěkný příměr, obrovský technologický skok, ale zároveň jiný přístup k práci. Stejně jako u Canon EOS RP máte teď v Macu větší výkon, modernější technologie a pohodlnější použití, ale i odlišný způsob ovládání a zpracování. Cítíte, že ten výkon Mac mini M4 skutečně využijete naplno, nebo je to spíš rezerva do budoucna? Kiev 4 je vlastně německý dálkoměrný fotoaparát Contax. Jak název napovídá, pochází z bývalého Sovětského Svazu. Začal se vyrábět po druhé světové válce z dílů dovezených jako válečná kořist z továrny C. Zeiss v Drážďanech a jeho výroba se udržela až do roku 1980. To je fascinující historie!
Kiev 4 má opravdu zajímavý původ, a přestože byl vyroben v Sovětském svazu, jeho konstrukce vycházela z kvalitních německých dílů, což mu dalo vynikající výkon. V mnoha ohledech byl vlastně předchůdcem moderních kvalitních fotoaparátů, i když se v některých aspektech lišil od západní konkurence. Je zajímavé, jak tento historický přístroj, který měl svůj význam ve své době, může být porovnán s moderním fotoaparátem jako Canon EOS RP, který má samozřejmě naprosto odlišné technologie.