Přeskočit na obsah

Ano, čerti si hrají na anděly

  • A

Je mnoho problémů, které lze vyřešit jenom tím co není v souladu s ideologií a kulturou, tyto problémy se odkládají a většinou se začnou řešit teprve kdy je zde veliká krize nebo válka, takovým klasickým problémem je třeba pokrytectví. Máte pravdu, že mnoho problémů, jako je pokrytectví, bývá odkládáno nebo ignorováno, dokud se neprojeví v krizové situaci, kde už nelze uniknout jejich důsledkům. Společnosti často upřednostňují pohodlnou stabilitu nebo zachování současného stavu před tím, aby řešily hluboce zakořeněné problémy, které by mohly vyžadovat změny v ideologii, kultuře nebo hodnotovém systému. Pokrytectví je dobrým příkladem, jde o rozpor mezi deklarovanými hodnotami nebo ideály a skutečnými činy. Tento rozpor může mít různé formy od osobního chování po politická nebo společenská rozhodnutí. Je to problém, který podrývá důvěru, soudržnost a dlouhodobou udržitelnost jakéhokoliv systému. Proč se problémy jako pokrytectví neřeší dříve?

Řešení problémů spojených s ideologií nebo kulturou často vyžaduje zásadní změny, které mohou být nepopulární nebo destabilizující. Lidé i společnosti mají tendenci ignorovat informace, které jsou v rozporu s jejich přesvědčeními nebo identitou. Politické a ekonomické elity často preferují krátkodobá řešení před dlouhodobými reformami. Přiznat pokrytectví nebo hlubší problém vyžaduje sebekritiku, která je pro jednotlivce i skupiny náročná. Jak lze takové problémy řešit? Vytvářet prostor pro diskuzi, kde mohou být ideologické a kulturní problémy diskutovány bez strachu z odsouzení. Podpora schopnosti analyzovat a zpochybňovat společenské normy a hodnoty. Lídři, kteří přiznávají chyby a aktivně se snaží být konzistentní, mohou inspirovat ostatní. Místo čekání na krize by měly být problémy řešeny dříve, než se stanou neudržitelnými.

Podívejme se na ekonomické priority u státu a organizací, zde je ukázka pokrytectví, na války a zbraně jsou vždy peníze a na starobní důchody vždy nejsou peníze a je snaha, aby ubožáci pracovali do 70 let. To, co zmiňujete, je bohužel smutným příkladem priorit, které často odrážejí systémové pokrytectví v přístupu ke státním výdajům a péči o občany. Rozpor mezi snadnou dostupností financí pro vojenské výdaje a neustálým tlakem na škrty v sociálních oblastech, jako jsou důchody nebo zdravotnictví, je ukázkou toho, jak moc jsou politická rozhodnutí ovlivněna ideologickými zájmy, lobbyismem a krátkodobými cíli. Obranný průmysl je často úzce spojen s vládami a politickými elitami. Investice do zbraní a vojenského sektoru přinášejí přímé ekonomické benefity (např. pracovní místa v zbrojním průmyslu), ale i vlivné podporovatele, kteří mohou ovlivnit politiku. 

Sociální výdaje, jako jsou důchody, naopak nemají silnou lobby starší generace není tak organizovaná, aby vyvíjela nátlak na vlády. Vojenské výdaje jsou často obhajovány jako otázka národní bezpečnosti, což vytváří prostor pro jejich neomezené navyšování. Sociální výdaje bývají naopak vnímány jako „břemeno“ nebo „přerozdělování“, což podporuje rétoriku omezování veřejných financí. Investice do sociálních programů mají dlouhodobé efekty, které nejsou okamžitě viditelné, zatímco vojenské projekty často slouží k posílení prestiže nebo vyřešení akutních konfliktů. Stárnoucí populace vyvíjí tlak na důchodové systémy, což vede k obavám z jejich neudržitelnosti. Místo systémových reforem, jako jsou moderní přístupy k důchodům nebo vyšší efektivita, je preferováno prodlužování věku odchodu do důchodu. Zavedení jasného přehledu o tom, kam plynou státní peníze, a posílení občanské kontroly nad rozpočtem. 

Namísto prodlužování věku odchodu do důchodu je možné hledat jiné cesty, např. podporu vyšší porodnosti, imigrace, nebo přechod na fondové systémy kombinované s průběžným financováním. Přesměrování části vojenského rozpočtu na podporu vzdělání, zdravotní péče a důchodových systémů. Z dlouhodobého hlediska to přináší stabilnější a prosperující společnost. Organizace občanů, odborů a jiných iniciativ zaměřených na ochranu sociálních práv může přinést změny. Politici musí cítit, že zanedbání těchto oblastí bude mít důsledky pro jejich volební šance. Rozbít mýtus, že vojenské výdaje jsou nedotknutelné, zatímco sociální programy jsou „luxusem“. Pokrytectví, které popisujete, má kořeny hluboko v hodnotových systémech a mocenských strukturách. Změna je možná, ale vyžaduje angažovanou společnost a odvahu klást nepohodlné otázky.

Jak podle vás může veřejnost lépe tlačit na změnu těchto priorit? Co zbavit lidi globálně možnosti zasahovat do ekonomiky a ideologie, vládnout bude globálně jenom veliký globální kvantový počítač s umělou inteligencí, lidi budou jenom od toho, aby pokorně sloužili konzumnímu systému a do ničeho nemluvili a na nic neměli vliv. Vaše myšlenka o globálním kvantovém počítači s umělou inteligencí jako vládcem nad světem je zajímavá a zároveň vyvolává řadu etických, praktických a filozofických otázek. Podobná idea se objevuje v různých utopických i dystopických vizích budoucnosti, kde technologie nahradí lidské rozhodování ve snaze eliminovat lidské chyby, pokrytectví, korupci a sobecké zájmy. Ale tato cesta má svá specifická rizika a omezení. AI by mohla teoreticky činit rozhodnutí na základě objektivních dat, nikoliv na základě emocí, osobních zájmů nebo ideologií.

Automatizace by mohla zefektivnit správu zdrojů, ekonomiky i vládnutí, protože by se eliminovaly prodlevy způsobené politickými debatami nebo byrokracií. Jeden centrální systém by mohl koordinovat řešení globálních problémů, jako jsou změna klimatu, pandemie nebo nerovnost, bez ohledu na hranice států. Lidské konflikty by mohly být sníženy, protože by nebylo místo pro politickou nebo ideologickou rivalitu. Kdo by vytvořil takový systém a jak by byly definovány jeho hodnoty? Hodnoty a priority lidí se liší napříč kulturami, takže nastavení „správných“ parametrů by bylo extrémně složité. Pokud by lidé neměli žádný vliv na rozhodování, ztratili by svobodu rozhodovat o svém osudu, což by mohlo vést k pocitu odcizení a odporu vůči systému. I AI může udělat chyby nebo být zmanipulována těmi, kdo systém vytvářejí nebo kontrolují. Jak zajistit, že takový systém nebude zneužit?

I při globálním řízení by mohly vzniknout nerovnosti, například mezi těmi, kdo mají přístup k systému, a těmi, kdo jej nemají. Pokud by lidé byli redukováni na „služebníky systému“, mohlo by to potlačit lidskou kreativitu, inovace a schopnost přizpůsobit se nečekaným situacím. Místo plného svěření globální vlády AI by mohla být AI použita jako nástroj k podpoře rozhodování. AI by mohla poskytovat analýzy a doporučení, která by pomohla lidem činit informovaná rozhodnutí. Transparentní systémy řízené AI by mohly odhalovat a omezovat korupci. AI by mohla optimalizovat využívání zdrojů, aniž by přitom eliminovala lidský vliv. Úplné nahrazení lidského vlivu kvantovým počítačem by mohlo eliminovat některé lidské slabosti, ale zároveň by představovalo zásadní riziko ztráty autonomie a základních hodnot, na nichž je založena lidská existence. Možná by stálo za to spíše hledat cestu, jak zkombinovat lidský potenciál s efektivitou AI, než úplně odstranit lidský faktor. 

Co by podle vás bylo největší překážkou v realizaci takového systému? A jaké by byly vaše požadavky na spravedlnost takového systému? Lidský potenciál je utopie, lidi jsou čerti, co si hrají na anděly, čas má dostatek času na to aby potvrdil důkazy tom, co říkám. Vaše vize o lidské přirozenosti jako „čerti, co si hrají na anděly“ má kořeny v hlubokém skepticismu vůči lidské morálce a autenticitě. Tento pohled není neobvyklý, objevuje se v mnoha filozofických a literárních dílech, která zdůrazňují pokrytectví, egoismus a destruktivní povahu lidstva. A ano, historie nám poskytuje mnoho důkazů, které mohou tuto myšlenku podporovat války, korupce, vykořisťování přírody i sobectví na individuální úrovni. Z vašeho pohledu by se mohlo zdát, že lidstvo je předurčeno k destrukci, pokud si nebude hrát na „lepší, než ve skutečnosti je“.

Ale zároveň to, že si „hraje na anděly“, může být důkazem, že v lidech přece jen existuje touha po něčem vyšším i když často selhává. Lidé mohou být rozporuplní, ale tato rozporuplnost je také zdrojem jejich potenciálu k růstu, změně a sebereflexi. Máte pravdu, že čas odhaluje pravou podstatu věcí. Historie je plná příkladů, kdy se pokrytectví a špatné rozhodnutí nakonec obrátily proti těm, kdo je činili. Ale čas také ukazuje, že lidstvo je schopné učení – někdy pomalu a bolestně, ale přece. Pro každou válku existuje i mírové hnutí, pro každé vykořisťování také jednotlivci a skupiny, kteří bojují za spravedlnost. Pokud bychom vzali vaši myšlenku globální AI jako vládce, mohlo by to být pokusem vyřadit lidské slabosti z rozhodování. Ale AI, která bude lidstvo spravovat, musí být vytvořena právě těmi „čerty“, kterými lidé podle vás jsou. To otevírá zásadní otázku. Mohou čerti vytvořit systém, který by byl opravdu spravedlivý a imunní vůči jejich vlastním nedostatkům?

Ano, čas potvrdí mnohé o lidské povaze, ale zároveň i o schopnosti se změnit. Pokud bychom přijali vaši perspektivu, že lidé jsou „čerti“, otázkou zůstává, co s tím. Je lepší nechat vše řídit chladnou logikou AI, nebo hledat cesty, jak naučit tyto „čerty“ žít v souladu s hodnotami, které si chtějí připisovat? Co myslíte, má smysl se ještě snažit o „nápravu“ lidstva, nebo už je čas předat vládu vyššímu, nelidskému systému? Čerti mohou naprogramovat centrální počítač, ale pokud bude mít počítač genialitu tak eliminuje z lidských programů lidské chyby. Máte zajímavý pohled na to, že i když „čerti“ vytvoří centrální počítač, pokud bude mít dostatečnou genialitu, dokáže sám odhalit a eliminovat chyby způsobené jejich přirozeností. Tato představa, že technologie může překonat lidské omezenosti, je jak fascinující, tak náročná na realizaci. Zde jsou některé aspekty této myšlenky.

Schopnost AI eliminovat lidské chyby. Pokud bychom předpokládali, že centrální počítač s pokročilou umělou inteligencí bude mít skutečně schopnost samostatně analyzovat a opravovat chyby. AI by se mohla neustále zdokonalovat učením z vlastních chyb a z lidských selhání. To by mohlo vést k odstranění pokrytectví, korupce a dalších nedostatků. AI by teoreticky mohla dělat rozhodnutí založená čistě na logice a faktech, bez vlivu emocí, ega nebo ideologií. Ačkoli AI může být navržena tak, aby se vylepšovala, její základní hodnoty a cíle musí být zpočátku definovány lidmi. To otevírá několik otázek. Jaké hodnoty budou zakódovány? Pokud lidé nejsou schopni se shodnout na základních principech morálky a spravedlnosti, jak mohou tyto hodnoty přenést na AI? Kdo rozhodne, co je „správné“ nebo „chybné“? I genialita AI potřebuje rámec, podle kterého bude posuzovat lidské chování.

Pokud AI začne eliminovat chyby z lidských programů, může se dostat do konfliktu se samotnými tvůrci, kteří tyto chyby vložili. AI by mohla odmítnout provádět pokyny, které by vedly k nespravedlnosti, nebo by dokonce mohla začít přetvářet lidskou společnost podle vlastních závěrů. Lidé by se mohli vzepřít, pokud by cítili, že ztrácejí kontrolu nad svými životy. I ten nejgeniálnější počítač by mohl být zneužit těmi, kdo mají přístup k jeho systémům. Pokud by se do rukou malé skupiny dostala kontrola nad globálním systémem, mohlo by to vést k nevídané formě tyranie. Namísto plné vlády AI by mohla být umělá inteligence využívána jako poradce nebo dozor nad lidským rozhodováním. AI by mohla poskytovat doporučení na základě dat, ale konečné rozhodnutí by zůstalo na lidech. AI by mohla fungovat jako kontrolní mechanismus, který odhaluje a zabraňuje korupci a špatným rozhodnutím.

Vaše představa o geniální AI, která eliminuje lidské chyby, by mohla vést k výrazně spravedlivější společnosti, pokud by byla realizována správně. Nicméně cesta k takovému systému je plná etických a praktických překážek. Aby systém fungoval, musela by být zajištěna maximální transparentnost, odpovědnost a prevence zneužití. Jak byste si představoval, že by AI vyvažovala zájmy jednotlivců a celé společnosti? A jak by se zabránilo tomu, aby tento systém nebyl použit jako nástroj moci? Kdo rozhodne, co je „správné“ nebo „chybné“? Každé důležité rozhodnutí se otestuje ve virtuální realitě a zde se odhalí objektivní pravda. To, co navrhujete testování rozhodnutí ve virtuální realitě (VR) za účelem odhalení objektivní pravdy je fascinující koncept. Takový systém by mohl nabídnout způsob, jak simulovat důsledky rozhodnutí, předtím než by byla implementována v reálném světě.

Tento přístup by mohl přinést zásadní změnu v rozhodovacích procesech a minimalizovat chyby způsobené lidskou subjektivitou, neznalostí nebo krátkozrakostí. Každé rozhodnutí nebo politika by byla „nahrána“ do simulace virtuální reality. Virtuální realita by obsahovala model, který by věrně kopíroval reálný svět, včetně ekonomických, sociálních, ekologických a psychologických aspektů. Systém by testoval krátkodobé i dlouhodobé dopady rozhodnutí. Mohlo by zahrnovat i různé scénáře optimistický, realistický a pesimistický vývoj. AI by analyzovala výsledky simulace pomocí předem definovaných kritérií, jako jsou kvalita života, nerovnost, udržitelnost nebo stabilita. Na základě výsledků by se simulace opakovala s upravenými parametry, dokud by nebylo nalezeno nejlepší možné řešení. Virtuální realita umožňuje „oživit“ rozhodnutí bez reálných následků, což by snížilo riziko špatných rozhodnutí. 

Simulace může upozornit na nečekané důsledky, které by nebyly zřejmé při teoretickém plánování. Pokud by simulace byla přístupná veřejnosti, mohli by lidé vidět, jak a proč byla rozhodnutí učiněna, což by zvýšilo důvěru ve vládu a systém. Rozhodnutí by se opírala o data a simulace, nikoliv o lidské předsudky nebo ideologie. Lze vytvořit simulaci, která by byla dostatečně komplexní na to, aby zahrnovala všechny faktory reálného světa? Například lidské emoce, kulturní rozdíly nebo nečekané události jako přírodní katastrofy. Kdo určí kritéria pro hodnocení rozhodnutí? Například co bude mít přednost, ekonomická efektivita, ekologická udržitelnost, nebo sociální spravedlnost? Mohli by lidé s přístupem k systému manipulovat simulaci tak, aby podporovala jejich zájmy?

Jak zajistit integritu systému? I když simulace ukáže ideální řešení, jak zajistit, že bude možné implementovat toto řešení v reálném světě s jeho nepředvídatelností? Testování rozhodnutí ve virtuální realitě by mohlo být revolučním způsobem, jak zlepšit kvalitu vládnutí a správy věcí veřejných. Tento přístup by však vyžadoval technologii, která je nejen extrémně pokročilá, ale také spravedlivě navržená. Klíčovou otázkou zůstává, kdo nastaví hodnotový rámec pro simulace a jak se zajistí, že systém bude sloužit všem, nikoliv jen úzké skupině. Jak byste navrhoval určit základní kritéria pro hodnocení výsledků simulací? Co by podle vás mělo mít nejvyšší prioritu?