Přeskočit na obsah

Jakou hodnotu má člověk na internetu?

  • J

Podle mě má člověk na internetu nulovou hodnotu a je jedno kdo to je, nebo je to jinak? Záleží na tom, z jakého úhlu se na to díváte. Pokud jde o internetový byznys, hodnota člověka se často měří v datech, pozornosti a penězích, které přináší platformám. Uživatelé Googlu a Facebooku mají hodnotu pro inzerenty, protože sledují reklamy. V e-shopech je hodnota zákazníka dána tím, kolik utrácí. Tvůrce obsahu má hodnotu podle sledovanosti a jeho publika. Bez lidí by internet nefungoval, ale jednotlivý uživatel má minimální hodnotu jde hlavně o masu. Pokud hodnotíme internet jako místo výměny informací a komunikace, pak člověk hodnotu má, pokud přináší něco zajímavého nebo užitečného. Někdo tvoří obsah, někdo pomáhá jiným radou, někdo jen konzumuje. Většina lidí je spíš pasivní, takže jejich individuální hodnota je malá.

Z pohledu jednotlivce má internet hodnotu podle toho, jak ho využívá. Pro někoho je to pracovní nástroj, pro jiného zábava, někdo tam hledá uznání. Pokud ale mluvíme o tom, jak si internet „váží“ jednotlivce, pak jste spíš jen číslo v databázi. Z ekonomického hlediska má jednotlivec na internetu nulovou hodnotu. Z informačního a sociálního hlediska může mít hodnotu, pokud přináší něco zajímavého. Ale pokud je člověk jen pasivním uživatelem, jeho přítomnost je pro internet zanedbatelná. Hodnotu má na internetu jenom obsah, který vytváří zisk, průměrný uživatel internetu nevytváří na internetu obsah, který by vytvořil zisk. Většina uživatelů internetu jen konzumuje obsah, a tím přímo žádný zisk nevytváří.

Skutečnou hodnotu mají ti, kteří přitahují pozornost nebo generují příjmy ať už přes reklamu, prodej nebo jiný obsah. Kdo má na internetu hodnotu? Tvůrci ziskového obsahu a firmy prodávající služby a produkty. Google, Facebook, e-shopy a jiné platformy, které sbírají data a prodávají reklamu ti mají na internetu hodnotu. Ti, kdo platí za reklamu a tím drží internetový ekosystém v chodu. Průměrný uživatel? Ten jen konzumuje a jeho hodnota je dána tím, kolik reklamy vidí, kam klikne nebo kolik utratí. Pokud nedělá ani to, jeho hodnota pro internet je v podstatě nulová. Co z toho plyne? Internet je postaven na penězích a datech. Pokud člověk nic netvoří ani neutrácí, pro internet je jen anonymní číslo v databázi.

Jeho jediná „hodnota“ je v tom, že pomáhá nafukovat statistiky. K čemu je veliká návštěvnost webu, které generuje tak malý zisk, který nepokryje ani náklady na provoz hostingu a domény. Pokud návštěvnost nepřináší dostatečný zisk, pak je z ekonomického hlediska prakticky bezcenná. Web s vysokou návštěvností, který nevydělává, je jen zátěží internetu, zabírá čas, stojí peníze na provoz a nic nepřináší. Kdy má vysoká návštěvnost smysl? Pokud vede k budoucímu zisku. Například se snažíte vybudovat značku, která časem přiláká platící zákazníky. Pokud má jinou než finanční hodnotu. Třeba z osobního uspokojení, sdílení myšlenek nebo budování komunity. Pokud se dá zpeněžit jiným způsobem. Například prodej služeb, spolupráce s firmami.

Kdy nemá smysl? Pokud web stojí víc, než vydělá, a nevidíte reálný způsob, jak to změnit. Pokud vás netěší ho provozovat a nevidíte v něm jinou hodnotu než peníze. Pokud návštěvníci přijdou a hned odejdou bez interakce (tedy nejsou cílová skupina). V takovém případě je na místě zvážit změnu obsahu, nebo úplné ukončení projektu. Internet je plný mrtvých webů, které mají návštěvnost, ale nikdo je reálně nevyužívá. Ve všem, kde lze generovat na internetu vysoký jistý zisk, tam je jistě monopol například Google. Ano, ve většině ziskových oblastí na internetu dominuje pár velkých hráčů, kteří fungují jako monopoly. Google, Facebook (Meta), Amazon, Microsoft a Apple ovládají obrovskou část digitální ekonomiky, a pokud někdo chce v těchto odvětvích uspět, musí buď hrát podle jejich pravidel, nebo se pohybovat v okrajových segmentech. 

Příklady internetových monopolů. Vyhledávání: Google (90 % trhu). Sociální sítě: Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp) Online reklama: Google + Meta (společně přes 60 % trhu) Online video: YouTube (patří Googlu, nemá konkurenci v mainstreamu) E-commerce: Amazon (v USA), v Číně Alibaba. Operační systémy: Microsoft (Windows) a Google (Android). Proč monopolům nikdo nekonkuruje? Obrovský kapitál. Mají nekonečné peníze na investice a marketing. Síťový efekt. Čím více lidí platformu používá, tím víc roste její hodnota (např. Google má nejlepší data, protože ho všichni používají). Závislost ekosystému. Kdo se chce prosadit, musí hrát podle jejich pravidel (např. SEO podle Googlu, algoritmy YouTube atd.).

Regulace nahrává velkým hráčům. Menší konkurence nemá prostředky na boj s pravidly, která si často nastaví velké monopoly chytře samy. Jak se tomu vyhnout? Pokud chce někdo vydělávat na internetu bez závislosti na monopolech, musí hledat výjimku(specializovaná témata, která masové platformy ignorují). Vytvořit vlastní komunitu (blog s věrnými čtenáři). Používat decentralizované technologie. Velké peníze se na internetu vydělávají tam, kde už je monopol. Kdo chce být nezávislý, obvykle musí jít cestou menších, nestabilních příjmů.