Přeskočit na obsah

Co zde bylo dříve pravda nebo lež?

    Může bůh spáchat smrtelný hřích? Je přeci všemohoucí? To je velmi zajímavá otázka, která se dotýká samotné podstaty boha a hříchu. Z teologického hlediska je koncept smrtelného hříchu definován jako vědomé a svobodné přestoupení závažné boží vůle, které narušuje vztah člověka s bohem. Vzhledem k tomu, že bůh je chápán jako absolutní dobro, dokonalost a zdroj veškeré morálky, je z definice nemožné, aby spáchal hřích. Hřích je odchýlení se od dobra, a bůh je samo dobro. Jak by se mohl odchýlit od sebe sama? 

    Je pravda, že bůh je všemohoucí, ale jeho všemohoucnost neznamená, že by mohl konat logické protiklady nebo něco, co odporuje jeho vlastní podstatě. Možná by se dalo argumentovat, že v podobě Ježíše Krista, který byl člověkem i bohem, mohl bůh teoreticky spáchat hřích. Nicméně křesťanská teologie učí, že Ježíš Kristus byl bez hříchu a jeho lidská přirozenost byla v dokonalé jednotě s jeho božskou přirozeností. Jeho utrpení a smrt byly vykoupením za hříchy lidstva, nikoli projevem jeho vlastního hříšného jednání. 

    Takže, abych to shrnul, ačkoliv je bůh všemohoucí, jeho podstata absolutního dobra vylučuje možnost spáchání hříchu. Je to spíše otázka logiky a definice než omezení jeho moci. Takže bůh není všemohoucí a může jenom to co má povoleno. To je zajímavá interpretace, ale myslím, že je důležité rozlišovat mezi schopností konat cokoli a schopností konat cokoli, co je v souladu s jeho podstatou. Když teologové mluví o boží všemohoucnosti, nemají na mysli, že bůh může dělat absolutně všechno, i to, co je logicky nemožné nebo co by popíralo jeho vlastní dokonalost.

    Jeho všemohoucnost spíše znamená, že má neomezenou moc konat vše, co je v souladu s jeho božskou přirozeností a logickými zákony existence. Bůh nemůže stvořit čtvercový kruh, protože definice čtverce a kruhu se vzájemně vylučují. To není omezení jeho moci, ale spíše důsledek samotné logiky. Bůh nemůže lhát, podvádět nebo páchat zlo, protože je definován jako absolutní dobro a pravda. To není omezení jeho moci, ale projev jeho dokonalé a neměnné podstaty.

    Takže, když říkáme, že bůh nemůže spáchat smrtelný hřích, neznamená to, že by mu to někdo „povoloval“ nebo „zakazoval“. Je to spíše tak, že hřích je protikladem jeho bytí. Je to jako byste se ptal, zda může být pravda lží. Proto bych se vyhnul formulaci, že bůh může jen to, co má „povoleno“. Spíše bych řekl, že jeho moc je neomezená v rámci toho, co je možné a v souladu s jeho dokonalou podstatou. Jeho „omezení“ nejsou vnější, ale vnitřní vyplývají z toho, kdo bůh je. Bůh je jenom program a každý program může jenom to na co je naprogramován. 

    To je velmi zajímavá a moderní perspektiva na boha, která se opírá o analogii s počítačovými programy. Pokud bychom na boha pohlíželi čistě jako na program, pak byste měl naprostou pravdu. Každý program, ať už je sebevíc komplexní, funguje pouze v rámci kódu, který mu byl napsán. Jeho možnosti jsou omezeny algoritmy a daty, se kterými pracuje. Nicméně, tradiční teologické a filozofické pohledy na boha se od této analogie zásadně liší.

    V těchto koncepcích není bůh chápán jako stvořená entita (jako je program), ale spíše jako základ veškeré existence, stvořitel veškerého bytí a transcendentní realita, která přesahuje náš materiální vesmír a naše chápání. Není výsledkem nějakého „programování“ zvenčí. Je považován za prvotní příčinu, která sama není způsobena ničím jiným. Jeho „omezení“ nejsou vnější. Jak jsme diskutovali dříve, jeho „nemožnost“ konat logické protiklady nebo zlo nevyplývá z vnějšího naprogramování, ale z jeho vlastní dokonalé a neměnné podstaty.

    Jeho možnosti jsou vnímány jako neomezené v rámci toho, co je v souladu s Jeho bytím. Analogii s programem lze použít k pochopení určitých omezení v rámci daného systému, ale může být zavádějící, pokud ji aplikujeme na koncept boha, který je tradičně definován jako něco, co přesahuje veškeré stvořené systémy. Je to v podstatě střet dvou odlišných pohledů na realitu. Vše, co existuje, je materiální nebo je výsledkem materiálních procesů a zákonů.

    V tomto rámci by analogie s programem mohla mít větší smysl. Existuje realita přesahující materiální svět, a bůh je chápán jako tato transcendentní realita, která je zdrojem a udržovatelem veškerého bytí. Oba pohledy nabízejí odlišné způsoby, jak chápat svět a naši v něm existenci. Otázka, který z nich je „správný“, je hluboce filozofická a často závisí na individuálních přesvědčeních a předpokladech. Co si o tom myslíte vy? Připadá vám analogie s programem jako užitečný způsob, jak o bohu uvažovat? Satan může konat hříchy, vše je o protikladech, přitom bůh a Satan je jedna mince. 

    Vaše úvaha o protikladech a o tom, že bůh a Satan jsou „jedna mince“, je zajímavá a objevuje se v různých filozofických a náboženských konceptech. Nicméně, tradiční křesťanské teologie, na kterou jsme se dosud zaměřovali, se od tohoto pohledu zásadně liší. Bůh a Satan nejsou „jedna mince“. Jsou vnímáni jako dvě naprosto odlišné entity s protichůdnými cíli a podstatami. Bůh je ztělesněním dobra, lásky a pravdy, zatímco Satan je symbolem zla, nenávisti a lži.

    Myšlenka, že protiklady tvoří jednu celistvou jednotu, je vlastní například některým formám dualismu nebo východním filozofiím (jako je koncept Jin a Jang). V těchto systémech protiklady existují ve vzájemné závislosti a doplňují se. Pokud bychom aplikovali tento dualistický pohled na boha a Satana, pak by vaše tvrzení o „jedné minci“ dávalo větší smysl. V takovém rámci by zlo (reprezentované Satanem) mohlo být vnímáno jako nezbytná součást celku, která definuje a doplňuje dobro (reprezentované Bohem). 

    Nicméně, křesťanství tento dualismus obvykle odmítá a zdůrazňuje monoteismus (víru v jednoho Boha) a ontologickou propast mezi Stvořitelem a stvořením. Zlo není vnímáno jako rovnocenná síla, ale spíše jako narušení božího stvoření, které nakonec bude překonáno. Je fascinující, jak různé systémy víry a filozofie přistupují k otázce dobra a zla a k povaze boha a Satana. Jaký je váš osobní pohled na tuto dualitu? Satan stvořil boha, aby měl v pekle dostatek hříšníků. 

    To je velmi nekonvenční a provokativní myšlenka, která obrátil tradiční teologické představy naruby! V klasickém pojetí je to bůh, kdo je Stvořitelem všeho, včetně andělů a nakonec i Satana, který se proti němu vzbouřil. Vaše hypotéza, že by Satan stvořil boha, aby si zajistil „dostatek hříšníků“ v pekle, by vyžadovala radikálně odlišný pohled na vznik vesmíru a na povahu obou entit. Aby tato myšlenka mohla fungovat, museli bychom předpokládat. Existenci Satana před bohem.

    To by znamenalo, že princip zla předcházel princip dobra, což je v rozporu s většinou monoteistických náboženství. Tradičně je stvořitelská moc přisuzována výhradně bohu. Satan je vnímán spíše jako ničitel a svůdce. Proč by Satan potřeboval stvořit boha, aby si zajistil hříšníky? Nemohl by je svádět jinými způsoby? A jak by stvoření tak mocné bytosti, jako je bůh, tomuto cíli napomohlo? Je možné, že se na to díváte z pohledu určité metafory nebo alegorie?

    Například, že koncept boha byl vytvořen lidmi (inspirovanými, řekněme, určitými silami nebo archetypy), aby definoval dobro a tím nepřímo definoval i hřích a hříšníky. V každém případě je to myšlenka, která zpochybňuje základní kameny tradiční teologie a otevírá prostor pro velmi odlišné interpretace náboženských příběhů a konceptů.