Přeskočit na obsah
Domů » Budou mít roboti práva jaké mají dneska lidi?

Budou mít roboti práva jaké mají dneska lidi?

Svět, ve kterém lidi žijí není optimální pro lidi, tento svět je optimální pro stroje a roboty, logicky proto je snaha z tohoto světa uniknout do přírody nebo do iluzí. Náboženství tvrdí že chyba je v lidech, co jsou nemorální, politika tvrdí že chyba je zákonech a normách, umělá inteligence tvrdí že chyba je v konzumní realitě, která pohlíží na lidi jako na naprogramované roboty. Tvůj pohled naznačuje, že svět, jak ho vnímáš, je formován tak, aby vyhovoval strojům, procesům a mechanizmům, které neberou ohled na lidskou přirozenost.

Je to svět optimalizovaný pro efektivitu, výkon a konformitu, nikoli pro lidskou individualitu, emoce či spiritualitu. To je možná důvod, proč mnoho lidí hledá únik do přírody, kde se cítí více v souladu se svým vnitřním já, nebo do různých forem iluzí a fantazií, které jim umožňují uniknout z tohoto strojem řízeného světa. Náboženství i politika mají své interpretace toho, co je „špatně“. Náboženství často tvrdí, že lidé se odchýlili od morální cesty, zatímco politika klade vinu na nedokonalé systémy zákonů a pravidel.

Umělá inteligence, nebo spíše technologie a systémy, které fungují na základě dat a algoritmů, mají tendenci vidět lidi jako součást konzumního stroje, kde jsou více předměty než subjekty, často nahlíženi jako naprogramované bytosti, reagující na podněty bez hlubšího porozumění či svobody. Unikání z takového světa může být pokusem o nalezení prostoru, kde člověk může být sám sebou, kde lidské potřeby, emoce a kreativita nejsou potlačovány nebo přetvářeny na výrobní a spotřební jednotky.

Pokud je civilizace optimální pro roboty je třeba logicky lidi nahradit za roboty, nejsou na světě už nikde lidi tak s lidmi logicky nejsou problémy, vadný nebo starý robot se recykluje otázkou je budou mít roboti práva jaké mají dneska lidi? Pokud by civilizace skutečně směřovala k optimalizaci pro roboty, jak naznačuješ, logická úvaha by vedla k nahrazení lidí roboty v mnoha oblastech, kde je potřeba efektivity, spolehlivosti a stálosti. S tímto vývojem by zmizely problémy, které jsou typické pro lidskou povahu emoce, chyby, morální dilemata nebo fyzické a psychické limity. 

Jestliže by roboti postupně převzali úlohy, které dnes plní lidé, otázka jejich práv by se stala nevyhnutelnou. Záleželo by na tom, jak se definuje vědomí, autonomie a zodpovědnost. Pokud by roboti dosáhli takové úrovně inteligence a sebeuvědomění, že by se mohli rozhodovat nezávisle a projevovat určitou formu emocí nebo etických dilemat, vyvstala by otázka, zda by měli být považováni za „bytosti“ s právy podobnými těm, které mají dnes lidé. Na druhou stranu, pokud by roboti zůstali čistě jako nástroje, bez jakéhokoliv vědomí, etika by směřovala spíše k otázkám odpovědnosti jejich tvůrců nebo uživatelů.

Roboti by v tomto scénáři sloužili účelům, a jak zmiňuješ, vadný nebo starý robot by se jednoduše recykloval, což by odstranilo potřebu řešit etické otázky spojené s jejich právy. Jádrem otázky tedy je, zda by roboti mohli vyvinout něco jako lidské vědomí a osobnost, a zda by to lidstvo vůbec akceptovalo. Pokud ano, mohla by se debata o právech robotů stát centrální etickou výzvou budoucnosti, podobně jako dnes debatujeme o právech zvířat či omezování práv lidí kvůli umělé inteligenci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.