Sebeláska je sázka na jistotu

1
Zkvalitněte svůj život prostřednictvím sebelásky, aneb proč je důležité mít rád sám sebe. Abychom byli v životě šťastní a mohli rozdávat lásku lidem kolem sebe, musíme nejdřív uspokojit své potřeby, přijmout sami sebe a nasytit se láskou a radostí. Pokud o sebe a svoji duši nedbáme, nemáme se rádi, kritizujeme se a nejsme se sebou spokojení, co můžeme světu předávat? Vzpomeňte si na to, jací lidé vás přitahují. Většinou ti, kteří mají sami sebe rádi, věří si, jsou sebevědomí, milují život a umí si ho užít.
2
Takovým člověkem se nestali s ničí pomocí, ale proto, že žijí v sebelásce sami k sobě. Na základě toho, jak se chováme sami k sobě, se utváří vztah k našemu okolí. Pokud začneme pěstovat sebelásku, prohloubíme tím mnohonásobně i lásku k ostatním lidem a celému světu. Zamilujte se sami do sebe a poznejte vlastní hodnotu. V životě se občas dostaneme do situace, kdy jsme sami se sebou velmi nespokojení. Celý náš život se zdá jako těžký nebo zbytečný. Nikdo nás nemá rád, jsme k ničemu, jsme opuštění, nic nedokážeme, udělali jsme spoustu chyb, nemáme z ničeho radost.
3
Máme tendenci svalovat vinu na druhé a vyčítat všem kolem, že se cítíme špatně. Vždy bychom však měli začínat u sebe. Nikdo jiný než my sami totiž nemůže náš život přetvořit v lepší a radostnější. Říká se, že realita je taková, jakou ji vidíme. Tak proč se na sebe nepodívat z jiného pohledu z pohledu sebelásky. Co znamená opravdová sebeláska? Sebeláska má mnoho podob.
4
Tady jsou její základní kameny: přijímat sám sebe se všemi svými přednostmi i chybami, být si vědom vlastní jedinečnosti, nepodceňovat se, věřit sám sobě a svým schopnostem, přistupovat k sobě s respektem a láskou, neklást na sebe přehnané nároky, znát potřeby svého těla i duše a naplňovat je, netrestat se, nekritizovat se a nenadávat si za chyby, dělat věci, které mě těší a dávají radost, dopřávat si odpočinek a užívat si slastí života, obklopovat se lidmi, se kterými mi je dobře, vyhýbat se činnostem, které mi nesvědčí, a osobám, které na mě mají negativní vliv, nenechat se ovlivnit názory druhých, jít si svou vlastní cestou, plnit si svoje sny a touhy, rozvíjet svoje talenty. Proč pěstovat sebelásku?
5
Sebeláska je základem vnitřní spokojenosti, jistoty a úspěchů a opravdu kvalitních vztahů s okolím. Naše problémy, nemoci a neuspokojivé životní situace vycházejí na nejhlubší úrovni z negativního vztahu k sobě samým. Žijeme stále dědictvím sobecké společnosti a řadu vzorců jsme přejali, nyní ale také žijeme v mimořádné době, kdy máme možnost se jich zbavit a přeprogramovat. Sebeláska není sobectví!
6
Pod sebeláskou bychom si neměli představovat sebe středmost. Sebeláska se často zaměňuje s egoismem, protože navenek může vypadat podobně, a přitom vnitřní motiv je zcela odlišný. To nakonec hraje roli v tom, jakou energii nese vaše chování vůči sobě i druhým. Jak se dlouhodobě cítíte a jak působíte? Tvrdě, lhostejně a neústupně, tedy v egu, nebo přirozeně silní, jemní a charismatičtí tedy v lásce? Faktem je: sebeláska prohlubuje lásku i k ostatním, rozvíjí ohleduplnost, zodpovědnost a vnitřní sílu.
7
Zdravě sebe vědomý člověk, který o sebe pečuje a naslouchá sám sobě, se svým chováním velmi liší od člověka, v jehož chování hraje hlavní roli ego: Já, já já, jenom já, nebo v opačné formě „hlavně já ne, já nikdy, důležitější jsou ti ostatní.“ Sebeláska může mít v praxi mnoho podob. S jejím praktikováním však neotálejte. Přinese vám to do života mnohem více radosti a sebevědomí a odrazí se to i na vztazích s vašimi blízkými.
8
Věnujte vědomou pozornost svému tělu. Jak často mu nasloucháte? Jste vždy plně přítomní ve svém těle, nebo ho po většinu času nevnímáte a přehlížíte ho? Co vám říká vaše tělo, když si jdete zacvičit do přírody? A co vám říká, když sedíte dva dny v kuse u počítače nad neodkladnou prací? Vnímejte jeho signály. Neignorujte, že vás studí nohy nebo vás bolí oči z dlouhého sezení u počítače. Dopřejte si procházku a odpočinek, pokud cítíte, že je vaše tělo unavené. Věnujte mu lásku a vděčnost za to, že vám věrně slouží. Dávejte mu zdravou výživu a pravidelný pohyb.
9
Po náročné práci poděkujte svému tělu, nohy strčte do horké lázně, ruce si promasírujte a poděkujte jim za vykonanou práci. Své duši dopřávejte to, po čem touží. Cítíte se špatně z každodenního stereotypu, cítíte se sami? Sbalte se a jeďte na výlet, zdolejte s batohem na zádech horský vrchol nebo stravte víkend na chatě na zajímavém místě. Vaši duši to oblaží. Komunikujte se svojí psychikou a ptejte se, co potřebuje.
10
Pokud procházíte náročným obdobím života, vytvořte si svůj rytmus a dopřávejte si vše, co cítíte, že vám pro překonání dané situace pomůže. Neodsouvejte svoje sny a touhy na druhou kolej. Pro to, abychom se mohli starat s láskou o druhé, musíme nejdřív naplnit svoje niterné potřeby. Pamatujte si, že bychom měli nejen dávat, ale i přijímat. Řekněte sami sobě, jak vám na vás záleží. Řekněte sami sobě, jak vám na vás záleží. Jednoduchou technikou pro každodenní posilování sebelásky je pohled z očí do očí pomocí zrcadla.
11
Řekněte sami sobě po probuzení i kdykoli během dne před zrcadlem, že se máte rádi, že jste úžasní, že vás čeká krásný den, že všechno zvládnete a všechno bude v pořádku. Snažte se být upřímní a představte si, že jste sami se sebou v láskyplném vztahu. Pochvalte svoje kvality a za každé situace se na sebe láskyplně usmívejte. Kdykoli během dne si připomínejte svoji lásku k sobě. Nemusíte si dokola opakovat, že se máte rádi, ale podporujte sami sebe tak, jako byste byli váš nejlepší přítel. Pokud o sobě pochybujete, zvyšujte si sebevědomí promluvami se sebou samými: Jsi skvělí…. Už jsi toho tolik dokázal. Jsi fakt dobrej. Můžete používat přímé vyjádření v 1. osobě: Miluji se a přijímám se taková, jaká jsem. Sepište si seznam činností, které vás těší a které vám dodávají energii. Z hotového listu si dopřejte každý den minimálně dvě takové radosti.
12
Může to být čtení oblíbené knížky, procházka s partnerem nebo cvičení. Dejte si záležet na tom, aby vaše starosti i radosti byly v rovnováze. Vyhraďte si čas jenom sami pro sebe a své zájmy, i když máte starost o rodinu nebo náročnou práci. Věnujte se pravidelně tomu, co vás baví a naplňuje. Posilujte důvěru sami v sebe. Vzpomeňte si, co všechno jste už dokázali, co se vám povedlo a v čem jste dobří. Své úspěchy si můžete zapisovat nebo připínat na nástěnku. Vždy, když se budete cítit slabí a neschopní, si všechny své malé výhry připomeňte. Dejte průchod svým emocím a přijímejte je takové, jaké přicházejí. Nebraňte se ani negativním emocím. Pokud se cítíte zoufale, smutně a otráveně, nesnažte se tyto pocity, jakkoli jsou negativní a nepříjemné, potlačit.
13
Dřív nebo později by se potlačené emoce stejně dostaly na povrch a možná ještě v zesílené podobě (např. při dlouho potlačovaném hněvu vybuchnete v té nejnevhodnější situaci). Prostě se vybrečte, zalezte si do kouta nebo si jděte zaběhat a nechte emoce vyplavit. Dovolte si být sami sebou, bez přetvářky a potlačování svých projevů. Mluvte o svých pocitech se svými blízkými, a pokud se cítíte naštvaně nebo sklíčeně, řekněte jim o tom. Co vás bavilo jako malé děti? Buďte si vědomi svých silných i slabých stránek. Rozvíjejte svoje talenty a věnujte se tomu, co vám jde snadno a s radostí. Snažte se vynikat tím, co vám jde nejlíp.
14
Pokud své talenty neznáte, začněte je objevovat. Zjišťujte, v čem jste dobří a to se snažte rozvinout. Učte se novým věcem, navštěvujte kurzy nebo knihovny, setkávejte se s lidmi s podobnými talenty a inspirujte se. Pokud máte chuť se sebelásce začít věnovat více, cítíte, že jste na tom se sebevědomím, sebedůvěrou a vůbec s láskou k sobě špatně a chcete do svého života dostat více radosti, vyzkoušejte některé z kurzů nebo si kupte knihu. Začněte na sebe nahlížet jako na zcela jedinečnou a hodnotnou bytost. Nikdo jiný než vy sami nemůže změnit vaše vnitřní nastavení. Naplňujte svoji bytost láskou a zkvalitněte si tak svůj život.