Nejlepším lékem na psychiku je dlouhý klidný spánek

Odkládáte spánek s tím, že se toho ještě hodně v budoucnosti naspíte? Tenhle přístup vám naopak může tenhle věčný odpočinek o dost přiblížit. Chození do postele až někdy nad ránem vám totiž ubírá na zdraví i na produktivitě. Od nepaměti je známo, že spánek prospívá vašemu mozku.
Studie ukazuje, že při spánku se mozek zbavuje toxických bílkovin usazených na neuronech, které jsou produkovány během činnosti nervů, když jste vzhůru. Bohužel je mozek tohohle schopný pouze během spánku. Nedostatek spánku tedy způsobuje usazování těchto bílkovin ve vašich mozkových buňkách, což snižuje vaši schopnost myšlení něco, čemu ani droga nepomůže.
Nedostatek spánku zhoršuje vaši mozkovou činnost po všech stránkách. Zpomaluje vaši schopnost zpracovávat informace a řešit problémy, zabíjí vaši kreativitu a naopak vás přivádí ke stresu a zvýšené citlivosti.
Nedostatek spánku může vést k závažným zdravotním problémům, jako je infarkt, mozková mrtvice, cukrovka, obezita, atd. Způsobuje stres, protože vaše tělo produkuje zvýšené množství stresového hormonu kortizolu. Kortizol má řadu negativních dopadů na zdraví, které vycházejí ze zmatení vašeho imunitního systému.
Kortizol také ničí bílkovinu, která dělá pokožku člověka jemnější a pružnější kolagen, což způsobuje starší vzhled. U mužů vede nedostatek spánku ke snížené produkci testosteronu a tím i ke snížení počtu spermií. Mnoho studií dokazuje, že správný a dostatečný spánek vám zaručí zdravější a delší život.
Ani to pro řadu lidí není dostatečná motivace. Zkouším proto další argument, který je pro mnoho lidí důležitější: nedostatek spánku způsobuje nadváhu. Zpomaluje totiž metabolismus sacharidů. Když méně spíte, jíte více a hůře spalujete zkonzumované kalorie.
Nedostatečný spánek také zvětšuje hlad a snižuje schopnost dosáhnout správné hladiny sytosti. Lidé, kteří spí pouze 6 hodin denně, mají o 30 % vyšší pravděpodobnost obezity než lidé, kteří spí denně 7 až 9 hodin. Většina dospělých lidí pro řádný odpočinek potřebuje 9 hodin spánku denně.
Malému procentu sportovců stačí 6 hodin a naopak někdo potřebuje zase 12 hodin spánku. Kromě lepšího zdraví a produktivity dostatek spánku podporuje schopnost ovládání emocí a zachování chladné hlavy pod tlakem. Většina umělců co má vysokou emoční inteligenci (EQ).
Tihle lidé jsou zdatní ve schopnosti porozumět a využívají emoce ve svůj prospěch, proto je pro ně také spánková hygiena jeden z nejdůležitějších nástrojů vedoucích k úspěchu. Spousta z těchto lidí ví, jak je pro ně spánek důležitý.
A že nejde jen o to, jak dlouho spíte, ale i jakým způsobem spíte. Existuje mnoho skrytých zabijáků kvalitního spánku. Následující strategie vám pomohou tyto zabijáky identifikovat a zbavit se jich. Všimli jste si někdy, že se vám po drogách a lécích zdají divné sny?
Když se váš mozek při spánku zbavuje škodlivých toxinů, prochází různými fázemi spánku a přitom prohlíží vzpomínky z předešlého dne, a buď je uloží, nebo je vyřadí. Tenhle proces způsobuje sny. Prášky a drogy ho narušují a brání jeho přirozenému chodu.
Jakékoliv takové narušení přirozeného spánku má vliv na jeho kvalitu. Následující strategie eliminují faktory narušující tenhle proces. Pokud je pro vás obtížné sedativa přestat brát, ujistěte se, že jste vyzkoušeli i ostatní možnosti, jako je třeba snížení množství konzumovaného kofeinu.
Méně kofeinu vám pomůže jednodušeji usnout a může vám také pomoct zbavit se potřeby brát prášky na spaní. Méně kofeinu vám pomůže k delšímu i kvalitnějšímu spánku. Kofein je mocný stimulant, který brání spánku, protože způsobuje zvýšenou produkci adrenalinu.
Abyste se zbavili veškerého kofeinu v těle, je k tomu potřeba 24 hodin. Jinými slovy, pokud si dáte šálek kávy v osm hodin ráno, v osm večer budete mít v těle stále 25 % zkonzumovaného kofeinu. Cokoliv si dáte po poledni, bude ve vašem těle, když se budete chystat jít spát, ještě minimálně z 50 %. Když už konečně usnete, přijde to nejhorší.
Kofein narušuje váš spánek zredukováním hluboké fáze (REM) vašeho spánku, během které si vaše tělo odpočine nejvíc. Po probuzení se po takovém spánku protrpíte celý následující den s takzvaným „kognitivním a emocionálním handicapem“.
Samozřejmě se pokusíte tento stav překonat pomocí šálku kávy, tím ale nic nevyřešíte, protože vytváříte začarovaný kruh. Vstávejte každý den ve stejný čas. Pro kvalitní spánek je důležitá důslednost. Pokud se probouzíte každý den ve stejný čas, vaše nálada a spánek se regulací takzvaného cirkadiánního rytmu zkvalitňují.
Přibližně jednu hodinu před probuzením tělo začne s postupně se zvyšující produkcí hormonů, zvýší se teplota a krevní tlak, díky čemuž budete bdělejší. Tohle je důvod, proč se často budíte těsně předtím, než zazvoní váš budík.
Pokud tuto zásadu nedodržujete, váš mozek neví, kdy ukončit spánkový proces a připravit vás na probuzení. Kdysi ukazovalo čas vstávání slunce, dnes je jediný způsob, jak člověka vytáhnout z postele, budík. Aby to ale fungovalo, musí člověk úspěšně vzdorovat pokušení zůstat v posteli, protože se díky nedokonalému spánku cítí stále unavený. Žádné nárazové dospávání o víkendech.
Strategie dospání pracovního týdne o víkendu je kontraproduktivní. Mate to váš cirkadiánní rytmus nepravidelným časem probuzení. Pokud si o víkendu přispíte, váš mozek vás nepřipraví na pozdější vstávání a naopak oproti očekávání se budete cítit ještě více unavení.
Během volna to tolik nevadí, ale snižuje to vaši produktivitu i během pondělí, protože je váš mozek rozhozený a nepracuje v normálním módu. Vypátrejte, kolik spánku doopravdy potřebujete. Kolik hodin spánku potřebujete, je něco, co sami neovlivníte.
Největší problémem je, že většina lidí spí méně, než potřebují, a myslí si, že to stačí. Někteří lidé na to tvrdě doplatí. Všechny výzkumy říkají, že dostatek spánku vede k lepšímu životu. Všechno je lepší naše zdraví, mentální kapacita i radost ze života. I Bill Gates potřebuje 9 hodin pravidelného spánku denně.
Zkrátka je načase chodit do postele dřív, dokud nezjistíte, kolik času pro spánek potřebujete. Vyvarujte se přerušovanému spánku. Klíčem je eliminovat jakékoliv vyrušení ze spánku, které je pod vaší kontrolou. Vím, že si mnoho z vás během čtení tohoto článku řekne, že zná někoho, kdo ve dne v noci pracuje a jeho pracovní výsledky jsou skvělé.
Má odpověď je jednoduchá: tenhle člověk by ve skutečnosti mohl být ještě úspěšnější, kdyby pořádně spal. Všichni máme vrozené schopnosti, které musíme maximalizovat, abychom dosáhli svého potenciálu. Moje práce je naučit lidi, jak na to. Jak udělat z dobrého ještě lepší, a to odstraněním neviditelných bariér. To jediné, co stojí v noci za to, je váš spánek.